DGOC blog interview Jerry van Staveren

Jerry van Staveren over Sales en Ondernemerschap

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Jerry van Staveren.

Wie is Jerry van Staveren?

Toen 15 of 16 was rolde ik het sales vak in. Ik keek altijd graag naar films zoals Glengarry en Wall Street. Dit soort film hebben mijn nieuwsgierigheid in de sales wereld en de mannen in pakken gewekt. Terwijl mijn klasgenoten vakken gingen vullen besloot ik verkoper te worden. Mijn start was dan ook in een callcenter met zo’n headset op mijn hoofd en de hele dag bellen, bellen, bellen. Mijn vervolg studie werd dan ook commerciële economie. Na mijn afstuderen kreeg ik meteen een fulltime baan bij Reed Elsevier als account manager. Deze was makkelijk te vinden dankzij mijn 8 jaar relevante werk ervaring. Ik ben nu 36 en inmiddels 20 jaar in het vak. Als ik het vergelijk met hoe het vroeger was en nu is. Dan is het een wereld van verschil qua mogelijkheden.

Ben je niet te jong om business coach te zijn?

Ik heb geluk met mijn genen dat ik jonger lijk dan 36, ik heb een redelijk babyface. Ben ik te jong? .. Ik denk dat het erg afhankelijk is van ervaring. Ik heb op zo’n jonge leeftijd al sales gesprekken gevoerd dat ik er op gegeven moment zo veel uren aan besteed heb dat het meer een automatisme is geworden.

Waarom zijn de meeste verkopers zo slecht in sales?

Ik denk dat het te maken heeft met het stigma dat sales omringt. Mensen hebben een hekel aan verkopen en het beeld van de verkoper. Als je als verkoper onaangekondigd bij een bedrijf binnen kwam in je pak zag je de vrouwen achter de balie al wegduiken. Het wordt dus al snel als negatief ervaren. Terwijl verkopen voor jou als ondernemer onmisbaar is. Don Peppers zegt het heel mooi vind ik: Zonder klanten en zonder verkopen heb je geen onderneming maar een hobby. Al onze communicatie is erop ontworpen om mensen of aan te trekken of af te stoten. We zijn dus in feite continu bezig met verkopen. Mijn zoontje van 6 is hier al heel goed in.

Wat heb je tegen no cure, no pay?

Ik werk er niet graag mee ook al wordt het vaak aangeboden. Maar het werkt gewoon niet. De hele voedingsbodem waarop je samenwerking zet is al scheef. Als ze je dienst vanaf het begin in essentie gratis hebben ontvangen, waarom zouden ze er dan later voor gaan betalen. Tevens spreek je ook vertrouwen uit op het moment dat je meteen betaald.

Welk boek ben je nu aan het lezen?

Ik lees altijd een paar boeken door elkaar. Het laatste boek wat ik heb gelezen is Flow van Mihaly Csikszentmihalyi. Hij heeft onderzocht hoe het werkt dat je de notie van tijd verliest wanneer je in de “flow” zit. Hij vraagt zich af of je deze staat ook bewust kunt creëren, dit blijkt ook zo te zijn.

Wat zeggen aantallen kijkers / volgers / luisteraars jou?

Niks, het internet is ten alle tijde een moment opname. Dat vergeten mensen regelmatig. Mensen willen graag dat hun bezoekers exact hetzelfde gedrag vertonen. Wanneer je deze week een X aantal keer bekeken bent verwacht je dat de week erop ook. Alles wat vervolgens minder is voelt als verlies. Vaak kijken mensen even snel tussen de bedrijven door

Op welk project ben je het meest trots?

Dat is mijn eigen website. Hier heb ik het leukste contact met mijn eigen netwerk. Hier kom ik de mensen tegen die ik ook inspirerend vind en geef hen een platform.

Waar krijg je energie van?

Als ik zie dat mijn klanten resultaten beginnen te boeken. Vooral verkopen vind ik heel erg interessant. Maar wanneer je dit al 15 jaar doet krijg je toch een stuk gewenning. Maar het zien van klanten die (buiten hun verwachting om) toch hun doelstelling halen of hun persoonlijke doelstellingen halen. Dat is mooi en geeft veel meer voldoening..

Wat zou je doen met 1.000 pingpong ballen?

Ik zou ze in ieder geval niet allemaal in de lucht proberen te houden. Nee, ik zou de jongens in Rotterdam er blij mee maken. Die hebben daar een pingpong tafel. Ik denk dat ik dan het hele gebouw heel gelukkig mee maak. Dat wordt een heel groot toernooi.

Wil jij alle antwoorden van Jerry weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Of ben je op zoek naar iemand die voor jou de Sociale media marketing uit handen kan nemen? Neem dan een kijkje bij onze Sociale media marketing diensten.

Marc