Kan het vliegen met Tony de Bree

Kan het vliegen met Tony de Bree

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Tony de Bree, auteur van onder andere Kan het vliegen?.

Wie is Tony de Bree?

Mijn naam is Tony de Bree en sinds ik begonnen ben met werken ben ik altijd bezig geweest met hoe je technologie op allerlei manieren kunt inzetten. Mijn eerst baan was het ontwerpen en bouwen van datgene dat nu E-learning heet. En uiteindelijk ben ik bij ABN AMRO actief bezig geweest met het beoordelen en het helpen van start-ups tijdens de eerste internetgolf. En daarnaast ben ik sinds 2001 begonnen met mijn eigen internetonderneming online als marketeer en internetondernemer. En sinds 5 jaar doe ik dat nu eigenlijk full-time met een aantal mensen. Ik schrijf er boeken over en geef er les in. Ik doe een combinatie van de theorie en de praktijk. Momenteel ben ik bezig met het ondersteunen van start-ups binnen en buiten de financiële sector.

Waar gaat het nieuwe boek over?

Het boek is eigenlijk het resultaat van een gebeurtenis van vorig jaar. Ik zat in een start-up jury in Den Haag. En toen kwamen we er achter dat alle start-up oprichters voortdurend dezelfde dingen niet goed deden. En dat kwam overeen met mijn eigen ervaringen die ik heb sinds 2001 toen ik nog start-ups beoordeelde bij de bank. Toen kwam ik met een aantal succesvolle ondernemers en investeerders op het idee om een praktisch boek te schrijven over waar je eigenlijk op moet letten om zowel als oprichter en investeerder je slaagkansen te vergroten.

Welke rol speelt online marketing bij een startup?

Wat ik zelf zie als adviseur is dat marketing bij succesvolle bedrijven al bij het begin begint. Ze beginnen bij de start al met promotie, marketing en branding. Ook zie ik op het internet dat je ontzettend veel automatische marketingtools kunt krijgen en kopen die eigenlijk niks meer kosten. Dat betekent dat je als start-up of ZZP’er heel veel kan doen zonder dat je daar mensen voor in vaste dienst hoeft te hebben.  Je kunt je doelgroep bereiken tegen relatief gezien lage kosten.

Is startup een modewoord?

Ja dat is zeker zo. Aan het begin van ons boek hebben we gezegd dat een start up, niet een ZZP’er is die voor zichzelf begint, je hebt een aantal dingen waar je aan moet voldoen. Je moet de wereld willen veranderen, je moet willen schalen, je wilt echt met andere mensen wat doen. Ik vind ook dat als je 3 of 4 jaar bezig bent, je jezelf geen startup meer kunt noemen.

Is een financiering altijd nodig?

Ik denk dat de financiering natuurlijk wel belangrijk is maar dat het vooral afhankelijk is van in wat voor business je zit. Ik denk dat mensen vaak te snel kijken van waar ze geld vandaan kunnen halen terwijl ik denk dat je start-ups beter kunt helpen zichzelf te financieren.  Onze ervaring is dat mensen vaak op het begin al te veel geld willen hebben met als reden dat ze zichzelf willen betalen.

Hoe kijk je aan tegen de onlangs failliet gegane startups via crowdfunding?

Dat is inderdaad een goed punt, vandaar dat we dit boek ook hebben geschreven voor investeerders. Het blijkt dat op een aantal van die crowdfundingsites geen goed proces hebben om een project goed te beoordelen. Het probleem is ook vaak dat mensen geen goede plannen en projectvoorstellen kunnen indienen wat ze weten gewoon nog niet wat ze nu eigenlijk moeten voorstellen waar ze nu geld mee gaan verdienen.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Ik zou er waarschijnlijk een ligbed van maken. Ik heb ontdekt dat als je plat ligt, en je beweegt, en je doet dit in een rustige omgeving, dat je tot hele goede ideeën komt hoe je dingen aan kunt pakken, en wat je wel of niet kunt doen.

Wat is je gouden online marketing tip?

Richt je vanaf het begin op betalende klanten, en met wie je het gaat doen, en richt je niet op financiering.

Wil jij alle antwoorden van Tony weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.
Wil jij je online omzet boosten? Bekijk dan al onze Internet Marketing diensten.

Marc