Hoeveel commissie geef je aan affiliates? ⚖️ DGOC kennisbank
Hoeveel commissie geef je aan affiliates?

Hoeveel commissie geef je aan affiliates? ⚖️

Een van de belangrijkste onderdelen van een affiliate overeenkomst is commissie. Een hoge commissie is aantrekkelijk voor de affiliatepartner, maar een adverteerder wil natuurlijk ook winst uit verkopen halen. Waar ligt de gulden middenweg die voor iedereen gunstig is? Dat hangt af van een aantal zaken.

Waar baseer je het commissiepercentage op?

De commissie is altijd een percentage van het verkoopbedrag. Is het overeengekomen commissiepercentage 40%, en zijn er sales ter waarde van €100 gemaakt, dan ontvangt de affiliate €40 en verdient de adverteerder €60.

Het kan voor beide partijen gunstig zijn om een relatief hoog commissiepercentage vast te leggen. Een hoge commissie kan een affiliate extra motiveren, en voor de adverteerder is de overeenkomst op no cure, no pay basis. Een adverteerder betaalt de affiliate pas uit nadat er iets is verkocht en hij verzekerd is van extra omzet.

Gebaseerd op dit principe is het dus goed om hoog in te zetten. Als adverteerder houdt je uiteraard wel rekening met overige kosten die je aan het product hebt, zoals productie- of inkoopkosten. Om deze reden is het type product ook van invloed op de ideale hoogte van de commissie. Digitale producten en diensten kennen daarom over het algemeen een hogere commissie dan fysieke producten.

Ten slotte spelen naamsbekendheid en populariteit een rol. Grote spelers zoals Bol.com kunnen met relatief lage commissiepercentages werken, omdat zij een grote naam hebben en flink wat consumenten trekken. Andersom kunnen grote influencers een hoger commissiepercentage vragen, omdat zij de adverteerder bijna kunnen verzekeren van een groot aantal verkopen.

Hoe hoog moet de commissie zijn?

Uiteindelijk moeten er in de overeenkomst concrete getallen komen te staan. Bedenk je als adverteerder dat elke verkoop niet plaats zou hebben gevonden zonder de affiliate. Affiliate percentages van 40-60% klinken fors, maar zijn niet ongewoon, vooral als het om een digitaal product of dienst gaat.

Aan fysieke producten zijn gemiddeld hogere, andere kosten gebonden. Daarom vallen de affiliate percentages bij deze producten wat lager uit. 20-30% is bijvoorbeeld een gebruikelijk getal in deze sector. Is er bij een van de partijen sprake van veel naamsbekendheid, dan mag dat natuurlijk gewaardeerd worden door de commissie hierop af te stemmen.

Vind je het lastig om een eerlijk commissiepercentage te bepalen? Neem dan contact op, wij helpen je graag.

arrow_drop_up arrow_drop_down