Page content

Welke soorten content zijn er?

Er zijn vele soorten content of online content te onderscheiden. Welke soorten content zijn er eigenlijk allemaal? In dit kennisbank artikel geven we een zo compleet mogelijke opsomming hiervan.

Zijn we nog soorten content vergeten en heb je een leuk voorbeeld? Laat het ons weten via het contactformulier.

Afbeeldingen

Je staat er misschien niet altijd bij stil, maar afbeeldingen zijn een zeer belangrijke vorm van content op het web. Of je deze nu gebruikt in een galerij of een blog, afbeeldingen worden ook gevonden via Google, waar je zelfs kunt doorklikken naar het kopje afbeeldingen. Zorg er dan ook voor dat je afbeeldingen de juiste bestandsnaam, alt-tekst en title tag meegeeft.

Blogs

Wanneer je mensen vraagt naar soorten content die ze kennen zijn blogs vaak een van de eerste dingen die naar voren komen. Blogs is eigenlijk een verkorting van weblogs. Blogs begonnen ooit als online persoonlijk dagboek en zijn geëvolueerd tot het online plaatsen van opiniestukken van allerlei soorten binnen alle denkbare onderwerpen. Uiteraard hebben wij hier ook ons online marketing blog.

Case studies

Case studies of klantcases zijn een zeer waardevolle vorm van content. Niet alleen kun je hier de learnings van een bepaald project delen, ook laat je hier de succes van jouw klanten zien. Echt een plek om te shinen. Kortom, case studies zijn voor alle betrokkenen al snel een win-win situatie.

Checklists

Checklists zijn er in vele vormen en maten. Vaak worden deze weggeven als PDF document in ruil voor een naam en e-mailadres, zoals wij dat ook een tijd gedaan hebben voor onze SEA-checklist.

E-books

Je kunt een e-book natuurlijk verkopen, maar nog veel effectiever kan het zijn om e-books als gratis download in de vorm van digitale content weg te geven. Je geeft hiermee in één keer enorm veel waarde weg en voor een e-book zijn website bezoekers nog steeds enorm snel geneigd om hun naam en e-mail adres af te geven.

E-mail

Via e-mailmarketing kun je jouw verhaal vertellen, mensen in beweging brengen en omzet realiseren. Een onmisbaar kanaal in de online marketing mix en een perfect platform voor geschreven content, specifiek gericht op de juiste ontvangers.

Infographics

De laatste jaren zijn Infographics als vorm van content aan een mooie opmars bezig. Infographics zijn, vaak heel lange, afbeeldingen waarin een verhaal wordt verteld in beeld en woord. Je zou het kunnen vergelijken met een stipboek. Een infographic is een mooi middel om iets te laten zien en uit te leggen. Zelf publiceren we ook Infographics binnen blogs, als download en verzamelen wij deze op een van onze DGOC Pinterest boards.

Interviews

Via het afnemen van interviews is het maken van content super eenvoudig geworden. Je hoeft alleen je vragen goed voor te bereiden en vervolgens laat je jouw gast zo veel mogelijk aan het woord over het onderwerp van jouw interview. De afgelopen jaren hebben wij via zoals blogs als podcasts vele interviews gepubliceerd.

Kennisbanken

Wat je nu leest is een kennisbank artikel. Binnen kennisbanken verzamel je informatie over een specifiek onderwerp waarmee je zo veel mogelijk vragen probeert te beantwoorden over dat onderwerpen. Het is niet alleen een goed idee voor de vindbaarheid van je website, maar vooral ook belangrijk omdat je hiermee echt waarde kunt toevoegen voor jouw bezoekers.

Lijsten

Lijsten maak je vaak binnen artikelen, blogs of andere vormen van geschreven content. Lijsten zijn er om content beter leesbaar te maken en om bezoekers sneller te kunnen informeren.

Nieuws

Elke organisatie heeft wel eens nieuws wat goed ingezet kan worden binnen de content marketing strategie. Of het nu gaat om een geplande beurs, een jubileum of mijlpijl binnen het bedrijf, zorg ervoor dat je via een content kalender alle relevante momenten in beeld brengt om nieuws te delen. Dat scheelt later een hoop werk.

Onderzoek

Het doen van onderzoek is een van de meest effectieve manieren van content marketing. Niet alleen kun je hiermee heel waardevolle content creëren, maar hoe beter het onderzoek en hoe meer nieuwswaarde het heeft, hoe groter de kans dat jouw onderzoek ook opgepikt zal worden door de pers. Hier komt natuurlijk wel een stukje PR bij kijken, maar daar kan bijvoorbeeld Jeffiner Delano je bij helpen.

Podcasts

Podcasts zijn de laatste jaren aan een enorme opmars bezig en niet meer te stoppen. Over alle denkbare onderwerpen zijn tegenwoordig wel podcast shows te vinden. Niet allemaal in het Nederlands, maar met Engels erbij kom je er wel. Marc de Groot, eigenaar van DGOC Online Marketing, had zijn eerste podcast show al in 2004. In die tijd moest je veel meer moeite doen om een podcast online te krijgen en was er ook nog geen publiek voor. Het bleef toen bij de luisterboeken podcast bij een paar afleveringen. 11 jaar later kwam onder andere de DGOC Online Marketing Podcast live. Meer informatie over podcasts lees je ook in ons online marketing podcast blog uit 2017 of in het interview met Dennis van Leeuwen.

Polls

Deze vorm van content kom je vooral tegen op sociale media. Zo kun je op kanalen als Facebook en Twitter binnen een paar klikken een poll aanmaken en verspreiden onder je publiek. Het mooie hiervan is dat je de uitkomsten later ook weer kunt gebruiken in andere vormen van content, zoals in blogs.

Quizzen

Tegenwoordig spreken we binnen content marketing steeds vaker over infotainment. Dat is geen toeval, want mensen willen vermaakt worden. Met het enorme aanbod van content wat er tegenwoordig is moet je ook wel van goede huize komen om nog op te vallen en om aandacht te krijgen. Een mooie tool om online quizzen mee te organiseren is Kahoot.

Reviews

Reviews zijn niet meer weg te denken in moderne content marketing strategieën. Het is de beste vorm van reclame waarmee je twijfelende klanten over de streep kunt trekken en het is een ideale vorm van user generated content. Zorg voor tevreden klanten en nodig ze uit om een review te schrijven.

Veelgestelde vragen (FAQ’s)

Op vele websites zie je de veelgestelde vragen terugkomen. Of dit ook altijd werkelijk veelgestelde vragen zijn of dat de organisatie vooral de suggestie wil wekken dat hier sprake van is, is een interessante vraag die je jezelf kunt stellen.

Vergelijkingen

Vergelijkingen komen op vele manieren terug binnen online content. Er zijn natuurlijk de directe vergelijkingssites, waarbij het veelal gaat om een vergelijking in prijs. Steeds vaker zie je ook vergelijkingen in allerlei reclame uitingen, zoals we dat ook kennen vanuit de Amerikaanse markt, waar dit al jaren speelt.

Webinars

Webinars zijn een interactieve vorm van online content waarbij men een presentatie geeft op een gepland tijdstip en iedereen ook op dat moment naar de presentatie zit te kijken. Wat dat betreft zijn webinars vergelijkbaar met lessen in een klaslokaal, maar dan virtueel. De afgelopen jaren was er een enorme trend van commerciële webinars en zijn ze veel ingezet als instrument om klanten te werven, vooral binnen de dienstverlenende bedrijven.

Whitepapers

Als je gegevens van mogelijke klanten wilt verzamelen (leads), zijn whitepapers een onmisbaar element hierin. Steeds meer partijen maken hier dan ook gebruik van en adverteren vooral via sociale media met hun whitepapers. Lever waarde en krijg waarde terug.

Video’s

Mensen zijn visueel ingesteld en het is dan ook geen toeval dat video als vorm van content steeds groter en belangrijker geworden is. Tegenwoordig kun je ook binnen alle sociale media video’s plaatsen, waar dit een aantal jaar geleden nog niet het geval was. Video’s houden de aandacht van mensen langer vast en kunnen er voor zorgen dat website bezoekers langer op jouw website blijven.