Hoe begin je met e-commerce? E-commerce kennisbank artikel
arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe begin je met e-commerce?

Hoe begin je met e-commerce?

Wil jij producten of diensten verkopen via het internet? Dan moet je een online winkel of webwinkel beginnen. In Nederland stijgt het aantal webwinkels iedere dag. Veel van deze webwinkels gaan helaas net zo snel ten onder als ze zijn gestart. Het opzetten van een succesvolle e-commerce-website is niet eenvoudig. Dit vraagt om een goede voorbereiding en enige kennis op het gebied van e-commerce. In dit artikel geven wij antwoord op de vraag 'Hoe begin je met e-commerce?' en 'Hoe zorg je dat jouw webshop succesvol wordt?'

Beginnen met e-commerce: voorbereidingen

1. Product en doelgroep

Voordat je begint, moet je natuurlijk helder hebben welke producten je wilt verkopen. Bedenk ook of je een breed assortiment aan producten wilt verkopen, of juist niet. Bedenk tenslotte of je je wilt richten op een brede markt of juist een nichemarkt. Definieer vervolgens je doelgroep.

2. Bedrijfsnaam en domeinnaam

Natuurlijk heb je ook een bedrijfsnaam en een domeinnaam nodig. Registreer je bedrijfsnaam altijd direct als domeinnaam. Je wilt natuurlijk niet dat iemand anders er met jouw domeinnaam vandoor gaat! Vergeet ook niet om je bedrijf in te schrijven bij de KvK en de belastingdienst.

Beginnen met e-commerce: platform en beheer

3. Kies een e-commerce platform

Tegenwoordig is er veel keuze in e-commerce platformen, elk met zijn eigen expertise. Het is daarom verstandig om je goed te verdiepen in de verschillende platformen. Bedenk hierbij wat je wilt bereiken en welke software daarvoor geschikt is. Ga ook op de websites van de aanbieders op zoek naar referenties. Let daarbij op de kosten voor aanschaf, onderhoud en updates.

4. Beheer

Bedenk of je zelf het beheer van je webshop wilt doen, of dat je dit door een externe partij wilt laten uitvoeren. Let op: webshop beheer kan veel tijd in beslag nemen.

Beginnen met e-commerce: inrichten webshop

5. Productcategorieën

Voeg productcategorieën toe aan je webshop en breng structuur aan in jouw shop. Maak het voor bezoekers makkelijk om te navigeren door jouw winkel.

6. Productfoto's en productbeschrijvingen

Zorg voor goede, duidelijke productfoto's en productbeschrijvingen. Goede, leesbare productbeschrijvingen zijn heel belangrijk voor de vindbaarheid van jouw webshop in Google (SEO). Bovendien haalt een goede productbeschrijving jouw bezoekers over om het product te kopen.

Succesvol zijn in e-commerce: bezoekers trekken & verkopen

7. Rating & reviews

Reviews zijn heel belangrijk voor een succesvolle webshop. Wanneer je veel positieve recensies op je webshop hebt staan, geeft dit bezoekers vertrouwen. Zorg daarom dat mensen de mogelijkheid hebben om sterren te geven en recensies achter te laten. Je kunt mensen stimuleren om dit te doen, door hier expliciet om te vragen in een e-mail die je verstuurt nadat je product bij de klant is afgeleverd. Eventueel kun je hier een prijs aan koppelen. Zo kun je bijvoorbeeld een product verloten onder elke 100 reviews.

8. Online marketing

Het aantal websites en webshops is groot. Bezoekers komen niet 'zomaar' bij jou langs. Online marketing is daarom heel belangrijk. Denk hierbij aan zoekmachine-optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA) en contentmarketing. In dit artikel lees je meer over contentmarketing voor e-commerce.

9. Check-out optimaliseren

Wist je dat veel bezoekers de aankoopbeslissing pas maken wanneer alle producten al in de winkelwagen zijn geplaatst? ‘Achtergelaten’ winkelwagentjes, vol producten die uiteindelijk niet worden aangeschaft, zijn een groot probleem voor veel webshops. Een goede bestelpagina/check-out is daarom belangrijk. Lees hier meer over het optimaliseren van de check-out.

Hulp nodig?

Wil je beginnen met e-commerce en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op, dan kijken we samen met jou wat er mogelijk is.
Wij houden van cookies