Hoe kun je de checkout optimaliseren? E-commerce Kennisbank
arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe kun je de checkout optimaliseren?

Hoe kun je de checkout optimaliseren?

Stel: een bezoeker is via Google op jouw website terecht gekomen. Hij heeft zijn winkelmandje gevuld met producten en drukt op 'afrekenen' of 'bestellen'. Vervolgens komt hij op een bestelpagina terecht. Deze bestelpagina is verwarrend, of de klant vertrouwt het niet, waardoor hij toch weer afhaakt. Zonde, toch? Dit gebeurt vaker dan je denkt. Maar liefst 70% van de webshopbezoekers haakt af bij het afrekenen. Dit geeft aan hoe belangrijk een goede checkout-pagina is. Daarom in dit artikel een antwoord op de vraag 'Hoe kun je de checkout optimaliseren?'.

Veiligheid & transparantie

Eén van de redenen waarom bezoekers afhaken, is een gevoel van onveiligheid. Laat bezoekers weten dat jouw webwinkel veilig is en dat hun privacy niet in het geding komt. Benadruk dat persoonlijke gegevens niet aan derden worden verstrekt. Zorg voor een beveiligde verbinding voor online betalen en geef aan dat je deze hebt. Een andere reden waarom bezoekers afhaken is onduidelijkheid over verzendkosten, btw, bedrijfsgegevens, etc. Wees daarom zo transparant mogelijk.

Retourgarantie

Je bent wettelijk verplicht om twee jaar garantie op een artikel te geven. Daarnaast mag een klant het product altijd binnen 14 werkdagen retouren. Hoewel dit wettelijk gezien voor elke webwinkel geldt, is het toch goed om deze voordelen te vermelden tijdens het bestelproces. Je geeft jouw klant dan het gevoel dat de aankoop vrijwel risicoloos is.

Betaalmethodes en achteraf betalen

Veel webshopbezoekers haken af tijdens het afrekenen, omdat zij verplicht vooraf moeten betalen voor hun producten. Door klanten toe te staan achteraf te betalen, geef je hen opnieuw het gevoel dat de aankoop risicoloos is. Daarnaast is het belangrijk om verschillende betaalmethodes te bieden (iDEAL, PayPal, creditcards, acceptgiro, etc.). Wanneer aan een bepaalde betaalmethode extra kosten zijn verbonden, is het belangrijk dit zo vroeg mogelijk in het proces aan te geven. Verborgen kosten vormen namelijk een grote ergernis voor online consumenten.

Invulvelden

Bij veel webshops moet een klant onnodig veel velden invullen, zoals geboortedatum, telefoonnummer en geslacht. Dit kost veel tijd en maakt de kans op verkoop kleiner. Bovendien wil niet iedereen al deze gegevens zomaar invullen. Verwijder daarom onnodige invulvelden en vraag alleen naar de dingen die je echt nodig hebt tijdens het verkoopproces (denk aan: naam en adres). Zorg er ook voor dat klanten niet twee keer dezelfde gegevens hoeven in te vullen (bijvoorbeeld bij factuurgegevens en verzendgegevens) en vul zoveel mogelijk informatie al in. Wanneer een klant al een account heeft en ingelogd is, moeten alle gegevens automatisch ingevuld zijn.

Geen verplichte registratie

Wanneer klanten voor het eerst bij jou bestellen en ze nog niet weten of ze in de toekomst vaker bij je zullen bestellen, hebben ze niet altijd zin om een account aan te maken. Maak het daarom niet verplicht om je te registreren. Zorg er voor dat de optie om af te rekenen als gast minstens net zo duidelijk zichtbaar is als de optie om een account aan te maken.

Checkout optimaliseren: processtappen inzichtelijk maken

Bestaat jouw checkout uit meerdere stappen? Maak het voor de klant dan visueel bij welke stap hij is en hoeveel stappen hij nog moet doorlopen. Bijvoorbeeld:
  • Stap 1: Registreer
  • Stap 2: Verzendgegevens
  • Stap 3: Factuurgegevens
  • Stap 4: Kies een betalingsmethode
  • Stap 5: Betalen

Meer tips voor het optimaliseren van jouw checkout?

Uiteraard zijn er nog veel meer zaken waarop je kunt letten bij het optimaliseren van jouw checkout-pagina. Denk bijvoorbeeld aan:
  • het toevoegen van een verder-winkelen button;
  • het aanbieden van een inpakservice;
  • het bieden van productaanbevelingen;
  • het behouden van de invoer bij validatiefouten en nog veel meer.
Ben je geïnspireerd geraakt om de bestelpagina van jouw webshop aan te pakken? Neem dan contact met ons op, dan kijken wij hoe jij jouw checkout-pagina kunt verbeteren.

Meer lezen?

Moet je nog beginnen met het opzetten van jouw webshop? Lees dan eerst 'Hoe begin je met e-commerce?'.
Wij houden van cookies