Hoe werkt contentmarketing voor e-commerce?
arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe werkt contentmarketing voor e-commerce?

Hoe werkt contentmarketing voor e-commerce?

Je bent een webwinkel gestart. Je hebt doelgroeponderzoek gedaan, producten ingeslagen, productfoto's gemaakt en je webwinkel ingericht. Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat er bezoekers op je website komen en dat deze bezoekers aankopen doen. Hierin speelt contentmarketing een belangrijke rol. Daarom in dit artikel antwoord op de vragen: 'Wat is contentmarketing voor e-commerce?' en 'Hoe werkt contentmarketing voor e-commerce?'

Wat is contentmarketing voor e-commerce?

Contentmarketing is marketing door middel van waardevolle content. Door bijvoorbeeld blogs te schrijven, video's te delen en socialmedia-berichten te posten, bied je meerwaarde voor jouw publiek. Deze teksten, video's en berichten zijn niet direct gericht op het aanprijzen van jouw product of dienst. Er ligt meer focus op het delen van waardevolle informatie waar je doelgroep behoefte aan heeft. Hoewel de focus niet op verkopen ligt, kun je met contentmarketing veel bereiken voor jouw bedrijf. Meer hierover lees je in het artikel 'Wat doet contentmarketing voor je bedrijf?'. Bij contentmarketing voor e-commerce wordt deze vorm van marketing ingezet voor het genereren van verkeer naar jouw webwinkel én voor het vergroten van de conversiekans.

Hoe werkt contentmarketing voor e-commerce?

Contentmarketing en SEO

Contentmarketing en zoekmachineoptimalisatie (SEO) zijn nauw met elkaar verbonden. Door waardevolle content op jouw website te plaatsen, kun je namelijk de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines aanzienlijk verbeteren. Toch is het doel van contentmarketing niet alleen hoger scoren in Google. Goede contentmarketing zal niet alleen meer mensen naar jouw website trekken, maar ook bezoekers op de website 'klaar maken' om bij jou te kopen. Dit doe je door de informatiebehoefte van de bezoeker in te vullen, waardoor deze eerder overgaat tot een aankoop.

Productbeschrijvingen en productcategorieën

In tegenstelling tot wat velen denken, bestaat contentmarketing voor e-commerce niet uit het opstellen van lange productbeschrijvingen. Productspecificaties spreken meestal voor zich en uitgebreide productbeschrijvingen voegen hier weinig aan toe voor de klant. In plaats daarvan is het verstandig om content te bieden op het niveau van productcategorieën. Neem bijvoorbeeld de website van GAMMA. Op deze website vind je onder 'klusadvies' content over alle verschillende productcategorieën die de (web)winkel aanbiedt. Klik je op 'vloeren', dan krijg je artikelen als 'hoe kies ik een ondervloer?', 'hoe schuur ik een houten vloer?' en 'hoe leg ik laminaat?'.

Verschillende vormen van content: tekst, beeld, video

Tip: gebruik verschillende vormen van content om te voorzien in de verschillende behoeftes van jouw websitebezoekers. Sommige mensen lezen liever een tekst, anderen kijken liever een instructievideo, weer anderen halen het meeste uit een infographic. Daarnaast zorgen deze verschillende vormen van content dat je webshop op meerdere manieren gevonden wordt. Artikelen met zoekwoorden zorgen ervoor dat jouw website beter scoort in Google. Een video of infographic is ideaal om te delen op sociale media. En door video's op YouTube te plaatsen, kun je ook via dit platform jouw publiek kennis laten maken met jouw webshop.

Over ons

Wist je dat de 'over-ons-pagina' van jouw webshop heel belangrijk is? Logisch, want mensen willen graag weten met wie ze in zee gaan. Daarom is het belangrijk om op deze pagina te vertellen over jouw bedrijf, de geschiedenis van jouw bedrijf en de werkwijze. Laat ook foto's zien van jezelf en personeel dat voor jou werkt.

Meer weten over contentmarketing voor e-commerce?

Heb jij een webwinkel en wil je aan de slag met contentmarketing? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op.
Wij houden van cookies