Page content

Wat houdt e-commerce in?

E-commerce is de verzameling van activiteiten die je als ondernemer en bedrijf online doet om meer klanten te krijgen en daardoor meer omzet met je bedrijf te genereren. E-commerce bestaat uit verschillende activiteiten zoals zoekmachine optimalisatie, contentmarketing, social media marketing, e-mailmarketing, affiliate marketing en mobile marketing.

Ondernemen  via het internet

Steeds meer bedrijven kiezen voor meer online activiteit met als doel via internet meer klanten te werven.

Het internet is al jaren volledig verweven in ons leven en ook in ondernemingen, groot en klein, krijgt het een steeds belangrijker positie.

Waar sommige bedrijven nog aan het begin van de transitie staan, hebben veel bedrijven deze transitie al achter de rug (Wehkamp). Een e-commerce bedrijf als Bol.com is de laatste jaren geëvolueerd van boekenverkoper tot volledig online warenhuis.

Als ondernemer kom je er niet meer onderuit, online ondernemen en e-commerce.

Online marketing & E-commerce

E-commerce, ook wel online marketing, is meer dan een paar posts op Facebook, een videootje en een bedrijfsfilm. E-commerce is een verzameling van online marketing activiteiten die je volgens een bewezen strategie inzet.

Welke strategie dat is, is afhankelijk van wat jij als ondernemer wilt bereiken. Wat is je doel? Niet alleen qua omzet, maar ook voor je merk.

E-commerce activiteiten

In mijn boek Succes met e-commerce komen verschillende ondernemers aan het woord die als expert op hun vakgebied aan het woord komen over hun e-commerce activiteit.

Zoekmachine optimalisatie: hoe je met behulp van zoekwoorden en zoektermen de zoekmachine voor je kunt laten werken, zodat je meer bezoekers naar je toe kunt trekken.

Contentmarketing: hoe je met behulp van (geschreven) content een schare trouwe bezoekers aan je kunt binden en waarmee je het vertrouwen in jouw merk kunt opbouwen.

Sociale media marketing: niet alleen posts op de verschillende kanalen, maar ook webcare behoort tot sociale media marketing. Het gaat hierbij om de totale beleving van jouw bedrijf.

Videomarketing: video is populair en mensen klikken sneller op een video link dan op een tekstlink. Je videomarketing goed inzetten is een must.

E-mailmarketing: direct marketing via e-mail om de relatie met je potentiële klant te verbeteren.

Affiliate marketing: hoe je anderen voor je kunt laten verkopen met commissie als beloning.

Mobile marketing: dit gaat over de marketing via bijvoorbeeld een app die iemand heeft gedownload. Of push berichten in app’s.

Webinars: via online lessen directe interactie met de deelnemers.

E-commerce als strategie

E-commerce zijn niet zomaar activiteiten die je even tussen neus en lippen door doet voor je onderneming. Het is belangrijk te werken volgens een strategie, zodat je de resultaten gedegen kunt meten en daarop verder kunt handelen binnen de verschillende campagnes die je hebt lopen.

Alles tegelijk aanpakken is nooit een goede strategie. Begin met dat onderdeel wat jouw interesse heeft, bekwaam je daarin, boek resultaat, voordat je de volgende stap neemt.