Wat is conversie optimalisatie? | Verhoog de kans op verkoop
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is conversie optimalisatie?

Wat is conversie optimalisatie?

Heb jij een webshop? Dan herken je misschien het volgende probleem: je hebt dagelijks veel bezoekers die producten bekijken en achtergrondartikelen op jouw website lezen. Maar veel van deze bezoekers komen alleen een kijkje nemen: ze stoppen geen producten in hun winkelmandje, gaan nooit over tot een aankoop, nemen geen contact met je op en vragen geen offerte aan. Kortom, ze doen op jouw website niets waar jij als ondernemer echt wat aan hebt. Zonde, toch? Wil je hier iets aan doen, dan moet je werken aan conversie optimalisatie. Daarom in dit artikel een antwoord op de vraag: 'Wat is conversie optimalisatie?'   

Wat is 'conversie' in conversie optimalisatie?

Voor we antwoord kunnen geven op de vraag 'Wat is conversie optimalisatie?', moeten we eerst ingaan op het begrip 'conversie'. Bij conversie gaat het om het omzetten van een websitebezoeker naar een klant of lead. Er is sprake van conversie wanneer de bezoeker doet wat jij wilt dat hij/zij doet, bijvoorbeeld: 

  • een item in het winkelmandje plaatsen

  • een aankoop doen

  • inschrijven voor de nieuwsbrief

  • contact opnemen

  • een offerte aanvragen

Conversie beperkt zich dus niet alleen maar tot verkoop. Wel is bij een webshop het aantal bezoekers dat overgaat tot een verkoop één van de belangrijkste conversies om te meten. 

Wat is 'optimalisatie' in conversie optimalisatie?

Bij conversie optimalisatie gaat het dus om het verbeteren van jouw website om het aantal conversies te verhogen. Door conversie optimalisatie toe te passen, maak je het een bezoeker zo comfortabel mogelijk en verwijder je de obstakels in jouw webshop, zodat bezoekers sneller en gemakkelijker overgaan tot een verkoop. 

Wat is conversie ratio optimalisatie?

Conversie optimalisatie wordt ook wel Conversie Ratio Optimalisatie (CRO) genoemd. Het gaat hierbij om het percentage bezoekers dat overgaat tot conversie. 

Stel, jij hebt 1000 bezoekers per maand op jouw webshop. Van deze bezoekers doen er 10 een aankoop. De conversieratio is dan 1%. Conversie (ratio) optimalisatie gaat om het verbeteren van je website zodat dit percentage toeneemt.

Zo verhoog je de conversie van jouw webshop

Nu je weet wat conversie optimalisatie is, wil je natuurlijk weten hoe je dit kunt toepassen binnen jouw webshop. Daarom hieronder een aantal tips: 

  1. Wek het vertrouwen van jouw bezoeker. Je kunt denken aan het plaatsen van een keurmerk op jouw website, reviews en ratings, quotes van tevreden klanten, etc. 

  2. Verbeter de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Zorg ervoor dat de pagina's op jouw website snel laden, zorg voor een duidelijke navigatie en geef heldere informatie.

  3. Neem drempels op je website weg. Denk aan praktische bezwaren die bezoekers kunnen hebben, zoals verzendkosten, een minimum aankoopbedrag of kosten bij retour. Ook een langzame website of onduidelijke informatie kunnen een drempel zijn tot aankoop.

Wil jij meer conversie met jouw webshop?

Wil jij ook dat meer bezoekers overgaan tot conversie? Neem dan contact met ons op. Dan kijken wij samen met jou op welke punten jij jouw website kunt optimaliseren.

Wij houden van cookies