Wat is cross-border e-commerce? | Breid je verkoopgebied uit
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is cross-border e-commerce?

Wat is cross-border e-commerce?

Heb jij een succesvolle Nederlandse webshop en wil je jouw verkoopgebied uitbreiden? Kijk dan eens over de landsgrenzen heen! De e-commerce markt wordt steeds groter en landsgrenzen vervagen steeds meer. Voor online consumenten maakt het vaak niet uit of een bestelling uit eigen land of uit het buitenland komt. Zij willen gewoon een goede deal. Steeds meer webwinkeleigenaars wagen zich dan ook aan cross-border e-commerce. Daarom in dit artikel antwoord op de vraag: 'Wat is cross-border e-commerce?' en meer.

Wat is de definitie van cross-border e-commerce?

Cross-border e-commerce betekent letterlijk 'grensoverschrijdende e-commerce'. E-commerce wordt 'grensoverschrijdend' genoemd wanneer consumenten online producten kopen van handelaren die zich in een ander land of rechtsgebied bevinden dan zij zelf. Wanneer jij als webwinkeleigenaar jouw producten in Nederland, België en Duitsland verkoopt, doe je dus aan cross-border e-commerce.

Starten met cross-border e-commerce

Wil jij producten verkopen op de internationale e-commerce markt? Zorg er dan voor dat je weloverwogen start. Je kunt het beste beginnen met een cross-border-plan. Hierin zet je in elk geval de volgende vier punten:

  1. wat je internationale doelen zijn

  2. wat je gewenste groei is per land

  3. hoeveel tijd en geld je wilt investeren per land/gebied waar je wilt verkopen

  4. hoe je van plan bent in te spelen op de specifieke aankoop behoeftes van een land of cultuur

Wat zijn lokale behoeftes bij cross-border e-commerce?

Of jouw cross-border-plannen slagen, hangt voor een groot deel af van de mate waarin jij jouw webwinkel afstemt op de lokale behoeftes van jouw klanten. Denk hierbij aan:

  • lokale betaalmethoden 

  • een lokaal (retour)adres

  • een lokaal telefoonnummer

  • lokale keurmerken

  • de website vertalen in de lokale taal

Naast lokale aankoop behoeftes van buitenlandse klanten, moet je ook denken aan zaken als:

  • internationale en lokale wetgeving op het gebied van e-commerce en privacy

  • verschillende btw-tarieven per land

  • verzending en levertijd (wees duidelijk over de levertijd voor consumenten buiten Nederland)

Cross-border e-commerce: verkopen via marktplaatsen

Wanneer je jouw producten internationaal wilt verkopen, kun je ervoor kiezen om direct een webshop uit te rollen in het land waar je graag wilt verkopen. Maar je kunt er ook voor kiezen om je producten eerst te 'testen' op internationale marktplaatsen. Zo kun je testen of jouw producten aanslaan in het betreffende land. Via Bol kun jij bijvoorbeeld producten verkopen in België. En Amazon DE is erg geschikt als je jouw markt wil uitbreiden naar Duitsland. Voor meer informatie over online marketplaces lees je hier: 'Wat zijn marketplaces?' en 'Marketplaces in Nederland, welke zijn er?'.

Meer weten?

Wil je meer weten over de internationale kansen voor jouw webwinkel? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee! 

Wij houden van cookies