Wat is dropshipping? DGOC e-commerce kennisbank
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is dropshipping?

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een e-commerce businessmodel waarbij je producten via een webshop verkoopt die je zelf niet op voorraad hebt. Het is een businessmodel waarbij vaak gebruikt wordt van Shopify webshops en AliExpress producten die je via een tool automatisch kan inladen in je webshop. Dit is de makkelijke manier van dropshippen maar hier zitten veel nadelen aan. Dropshipping is gelukkig meer dan alleen dat en er zijn meerdere klantvriendelijkere manieren.

Hoe werkt dropshipping?

Je begint eigenlijk altijd met het maken van je eigen webshop. Je kunt kiezen voor een brede webshop of een shop voor je niche producten. Deze werk je helemaal uit totdat je klaar bent om je producten live te zetten en je kan beginnen met verkopen. Veel gebruikte systemen hier voor zijn Shopify en Woocommerce. Je kunt dit natuurlijk ook doen via andere systemen zoals lightspeed, magento of Wix bijvoorbeeld. Je kunt ook landingspagina’s maken in plaats van webshops via bijvoorbeeld Clickfunnels zodat je geen eigen webshop nodig hebt.

Daarna moet je productonderzoek gaan doen. Dit is misschien nog wel het allerbelangrijkste van alles. Je moet je gaan focussen op bepaalde producten als je een bepaalde webshop wilt gaan maken. Wanneer je geen specifieke webshop maakt zul je alsnog moeten proberen die niche producten te vinden waar zo min mogelijk concurrentie op zit.

Vervolgens moet je suppliers gaan zoeken die de producten rechtstreeks aan jouw klanten kunnen bezorgen. Een veelgebruikte manier is de combinatie van Oberlo en AliExpress. Je kunt dan de voorraad van AliExpress leveranciers koppelen met jouw webshop. Vervolgens kun je je orders per dag redelijk makkelijk via bulk orders bestellen bij de verschillende leveranciers. Het grote nadeel aan deze manier van dropshippen is dat de bezorgtijden erg lang zijn en de producten vaak ook niet van een hoge kwaliteit zijn. Je zult dus veel klagende klanten krijgen en dit is slecht voor de lange termijn.

Je kunt dus veel beter zelf op zoek gaan naar leveranciers en zelf bedrijven benaderen voor een goede samenwerking. Veel leveranciers hebben echter liever dat je in grote getallen inkoopt in plaats van losse orders die ze zelf naar klanten moeten sturen. De wereld is echter aan het veranderen en als je met een goed businessplan en idee komt dan zou je dit moeten lukken. De aanhouder wint uiteindelijk. Het voordeel hiervan is dat je zelf de producten kunt gaan bekijken en de levertijden veel lager zijn. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat je leveranciers zoekt in Nederland of Europa in plaats van China. Je zou natuurlijk ook leveranciers in Amerika kunnen zoeken en dan vervolgens ook een webshop in Amerika kunnen starten.

Weer een andere optie zijn websites zoals bigbuy.eu die gespecialiseerd zijn in het vinden van dropshipping leveranciers. Dit zijn ook meestal leveranciers uit de EU.

Ten slotte zul je je producten moeten gaan promoten. Dit kun je doen via Facebook of Instagram advertenties maar ook bijvoorbeeld door gebruik te maken van Google Ads. Er zijn talloze mogelijkheden zo lang je de kosten per conversie maar laag houdt.

Wat zijn de voordelen van dropshipping?

Dropshipping brengt veel voordelen met zich mee. Het grootste voordeel is toch wel dat het weinig kosten met zich meebrengt om op te starten en je geen eigen voorraad hebt (wat ook een nadeel kan zijn). Zie hier een korte lijst van de voordelen van dropshipping:

  • Geen eigen voorraadbeheer: Je hoeft dus geen eigen pakketjes in te pakken en op te sturen en je besteed dit volledig uit aan de leverancier. Dit bespaart veel werk en tijd.
  • Lage opstartkosten: Het maken van een eigen webshop via bijvoorbeeld Shopify kost bijna niks en je kunt meteen aan de slag wanneer deze af is. Je hoeft ook geen grote voorraden in te kopen of producten te ontwikkelen.
  • Iedereen kan er zo mee beginnen: Je hebt in principe weinig budget en niet heel veel kennis nodig om te beginnen. Er zijn talloze gratis cursussen te vinden hier over.

Wat zijn de nadelen van dropshipping?

Nadelen zijn er ook veel. Je zult hier rekening mee moeten houden voor als je dit voor de lange termijn wilt gaan doen:

  • Veel concurrentie: Juist omdat het zo laagdrempelig is om hier mee te beginnen wordt dit dus ook veel gedaan. Vooral op de standaard manieren van dropshippen zit veel concurrentie dus je zal strak moeten targeten. Het beste om dit tegen te gaan is eigen leveranciers zoeken.
  • Lage marges: Natuurlijk kun je je prijzen zelf betalen maar je zult de leveranciers moeten betalen voor het product en de verzending en vervolgens nog de marketingkosten. Dropshipproducten zijn vaak kwalitatief niet zo geweldig dus je kunt er geen hoofdprijs voor vragen.
  • Geen controle over je supply-chain: Je bent volledig afhankelijk van de leverancier en dit kan nog wel eens wat problemen op leveren.
  • Je kunt amper je eigen brand opbouwen: Dit is mischien nog wel het allergrootste probleem. Dit is waarom het vaak geen goede strategie is voor de lange termijn. Het is natuurlijk altijd het beste als je je eigen brand hebt en deze uit kunt bouwen. Wanneer je verschillende producten van verschillende leveranciers hebt is dit bijna niet te doen.

Dropshippen kan dus een goed businessmodel zijn mits je het goed aanpakt. De AliExpress dropshipping manier zou je misschien mee kunnen testen en kijken of het wat voor je is. Dit is echter voor de lange termijn absoluut niet aan te raden. Het is ook niet heel fair tegenover je klanten. De producten worden vaak weggezet als kwaliteitsproduct en de klant krijgt vaak na 2 weken pas een AliExpress pakketje. Hier worden klanten meestal niet vrolijk van.

Wanneer jij je eigen leveranciers kunt vinden met hoogwaardige producten voor een fair prijs dan kan het zeker een goed businessmodel zijn mét tevreden klanten.

Wil jij meer weten over e-commerce of heb je advies of hulp nodig? Neem contact op en wij helpen je graag verder!

Wij houden van cookies