Wat is Private Labelling? - DGOC Online Kennisbank
Wat is private labelling?

Wat is private labelling?

Private labelling komt eigenlijk in het kort neer op het inkopen van producten en deze vervolgens onder je eigen merknaam verkopen. Dit wordt ook wel een white label genoemd. In e-commerce is het een manier om relatief snel je eigen business op te kunnen starten. Je hoeft namelijk niet je eigen producten te produceren maar je koopt ze in bij een fabrikant.

Let op! Dit is geen dropshipping maar het lijkt er wel op. Bij dropshipping laat je namelijk de leverancier direct aan de consument leveren en kun je hier geen eigen merk op laten zetten. Wanneer je echt hele grote aantallen zou doen dan zou dit misschien mogelijk zijn (ligt aan je leverancier) maar dan moet je je afvragen of dropshipping nog wel de juiste strategie is.

Bij private labelling gaat het meestal zo dat je producten in bulk inkoopt met een wit label. Oftewel, je kunt je eigen merk hierop zetten of laten zetten. Sommige leveranciers kunnen dit ook voor je doen maar dat is meestal alleen mogelijk bij grote aantallen. Grote aantallen koop je over het algemeen niet meteen in wanneer je begint om een product te verkopen.

Wat is een goed private label product?

Wanneer je op zoek gaat naar en private label product zul je ten eerste moeten beginnen met een marktonderzoek. Het is namelijk niet slim om iets in te kopen zonder hier vooraf onderzoek naar gedaan te hebben. Je moet jezelf een aantal vragen stellen voordat je een geschikt product gaat zoeken. Je kunt namelijk een product op verschillende manieren verkopen. Je kunt een webshop starten of je kunt beginnen met het verkopen op bijvoorbeeld bol.com en Amazon.

Er zijn verschillende tools beschikbaar om je te helpen bij het marktonderzoek. Over het algemeen moet een product een goede marge hebben, veel vraag hebben en nog niet veel aanbod. Probeer dus een niche te vinden. Wanneer je op Bol of Amazon wilt verkopen dan hebben wij twee erg interessante artikelen in deze kennisbank staan voor je:

Wanneer je zelf een webshop begint dan is dit natuurlijk ook handige informatie. Wanneer je zelf begint met het verkopen van private label product wanneer je nog geen webshop hebt is het verstandiger om te beginnen met het verkopen op een marktplaats. Dit bespaart je namelijk heel wat tijd en je kunt testen of het product aanslaat voordat je een hele webshop bouwt. Dit kan echter later altijd nog als het blijkt dat je product loopt. Je kunt vervolgens een heel merk creëren en dan is een webshop eigenlijk een must.

Waar koop je producten in?

Over het algemeen kun je bij elke leverancier aankloppen die het type producten maakt waar jij naar op zoek bent. Zorg ervoor dat je een kwalitatief goed product hebt om je merk mee op te bouwen. Private labelling is namelijk een long-term strategie omdat je een merk creëert.

Het is mogelijk om bij bijvoorbeeld www.alibaba.com producten in te kopen voor een goedkope prijs en daar vervolgens je eigen merk op te plakken. Dit is een veel gebruikt platform om producten in te kopen voor een spotprijs en deze vervolgens duurder door te verkopen onder een bepaalde merknaam. Let wel op dat niet alle leveranciers van Ali Baba goede kwaliteit producten leveren. Koop dus altijd eerst een sample of een kleine batch in zodat je weet wat je gaat verkopen.

Ook de inkoopfase hoort bij je marktonderzoek want er zijn natuurlijk veel meer opties beschikbaar dan de leveranciers die hun producten op Ali Baba aanbieden.

Hoe ga je met leveranciers om?

Het is extreem belangrijk om goede afspraken te maken met leveranciers. Je moet eigenlijk altijd onderhandelen en nooit meteen ingaan op de eerste aanbieding. Maak goede en duidelijke afspraken over:

  • Prijzen (eventueel met schaalvoordelen)
  • Levertijd
  • MOQ (minimum order quantity)
  • Eventuele logo’s of customization door de leverancier
  • Samples
  • Communicatie
  • Productietijd van je orders

Het is belangrijk om dit soort dingen van tevoren af te spreken om problemen in de toekomst te voorkomen. Wanneer je het echt goed wil doen dan kun je deze afspraken ook op papier zetten en een contract opstellen.

Wat zijn de vervolgstappen?

Wanneer je het bovenstaande allemaal geregeld hebt dan kun je beginnen met het personaliseren van je ingekochte producten wanneer dit nog niet gebeurd is door de leverancier. Dit kun je op verschillende manieren doen. Het ligt natuurlijk aan het product dat je verkoopt. Je kunt bijvoorbeeld alleen je logo op de producten laten zetten door middel van stickers, borduren of een andere manier maar je kunt ook volledige designs op je producten laten drukken. Dit wordt veel bij T-shirts en kleding gedaan.

Wanneer je producten klaar zijn om te verkopen dan is het slim en deze een unieke barcode te geven. Dit noemen we in Europa een EAN-code. Deze codes kun je online aanvragen en kopen.

Nu kun je beginnen met het verkopen van je producten op bijvoorbeeld Amazon, Bol of in je eigen webshop! Wil jij ook je eigen private label product gaan verkopen? Neem contact met ons op wanneer je hier extra advies of hulp bij nodig hebt.

arrow_drop_up arrow_drop_down