Welke niches in de e-commerce werken goed?
arrow_drop_up arrow_drop_down
Welke niches in de e-commerce werken goed?

Welke niches in de e-commerce werken goed?

Webwinkels en marketplaces zoals bol.com, wehkamp.nl, amazon.de en eBay.nl zijn echte one-stop-shops. Bezoekers komen er voor allerlei producten: van boeken tot elektronica en van kleren tot babyproducten. Je kunt deze winkels zien als online warenhuizen. Hoewel deze webshops erg populair zijn, gaan veel online consumenten niet voor alles naar deze algemene sites.

Niche-specifieke webwinkels hebben vaak een uitgebreider aanbod op één specifiek gebied. Ze zijn gepassioneerd over wat ze verkopen en bezitten gespecialiseerde kennis over hun producten. Wanneer je je richt op een niche, hoef je niet te concurreren met de grote spelers. Bevat jouw niche voldoende potentiële klanten, dan kan jouw webshop een groot succes worden. Daarom in dit artikel een antwoord op de vragen: 'Wat is een nichemarkt?' en: 'Welke niches in de e-commerce werken goed?'. 

Wat is een nichemarkt?

Een nichemarkt (ook vaak aangeduid met alleen het woord 'niche'), is een specifiek, afgebakend deel van een algemene markt. Een nichemarkt heeft zijn eigen specifieke identiteit, met bijbehorende behoeften en voorkeuren. Nichemarkten kennen minder concurrentie dan de hoofdmarkt. Vaak kun je een algemene markt opdelen in steeds kleinere nichemarkten. 

Welke niches in de e-commerce werken goed?

Hieronder een aantal voorbeelden van niches in de e-commerce waarvan wij verwachten dat ze nu en in de toekomst succesvol kunnen zijn. 

1. De milieubewuste consument

Veel Nederlanders vinden duurzaamheid belangrijk bij het aanschaffen van producten. Wanneer jij een duurzamer alternatief hebt voor een bekend product, dan kun je hiermee goed inspelen op de milieubewuste consument. Denk bijvoorbeeld aan kleding of schoenen van gerecyclede materialen.

2. De diervriendelijke consument

Naast duurzaamheid, vindt ook een steeds grotere groep Nederlanders diervriendelijkheid belangrijk. Met veganistische producten kun je een niche aanspreken van mensen die liever geen dierlijke producten aanschaffen. Denk bijvoorbeeld aan kwalitatieve nep-leren schoenen en tassen. Ook make-up dat geen dierlijke producten bevat en niet op dieren is getest, is een voorbeeld van een product dat deze niche kan aanspreken. 

3. De maatschappelijk bewuste/ethische consument

Ook is er een groep mensen die veel waarde hecht aan eerlijke handel. Door fairtrade-producten aan te bieden kun je deze nichemarkt aanboren. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om op jouw webshop alleen producten aan te bieden die duurzaam, vegan en fairtrade zijn. Op die manier richt je je specifiek op de zogenaamde 'bewuste consument'; de groep mensen die deze drie onderwerpen belangrijk vind.  

4. Mensen met (bijzondere) huisdieren

Nederlanders geven jaarlijks bijna 2 miljard euro uit aan hun huisdieren. Een bekende webshop op dit gebied is zooplus.nl. Deze webshop richt zich met name op katten en honden, maar daarnaast ook op andere huisdieren zoals knaagdieren, vissen, vogels en paarden. Door jouw webshop te richten op een specifiek huisdier en bijbehorende producten, kun je concurreren met deze grote speler. Zeker wanneer je inspeelt op mensen met bijzondere huisdieren, zoals slangen, hagedissen, schildpadden of kippen. 

5. Gamers

Wereldwijd zijn er 2,3 miljard actieve gamers. Hoewel veel grote webshops games en consoles e.d. verkopen, kun je met jouw webshop wel inspelen op een specifieke markt binnen gamers. Richt jouw webshop bijvoorbeeld specifiek op vrouwelijke gamers, of op populaire genres binnen de gamewereld zoals first-person-shooting gamers of console-gamers. 

6. Freelancers

Nederland kent steeds meer zzp'ers/freelancers. Hierbij gaat het vooral om jonge mensen, die een vaak creatief beroep hebben en veel belang hechten aan vrijheid. Denk voor deze niche bijvoorbeeld aan producten voor kantoren aan huis en laptop-accessoires voor freelancers die graag in een koffietentje werken. 

Welke niche in de e-commerce ga jij aanboren?

Heb je een plan voor een webwinkel gericht op een nichemarkt? Ben je benieuwd wat je kunt doen om deze webwinkel tot een succes te maken? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!

Wij houden van cookies