Hoe schrijf je een goede onderwerpregel? 8 Tips
arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe schrijf je een goede onderwerpregel?

Hoe schrijf je een goede onderwerpregel?

E-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van de marketingmix voor jouw bedrijf. En een cruciaal onderdeel van elke e-mailmarketing campagne, is het schrijven van een goede onderwerpregel. De onderwerpregel moet de lezer prikkelen om de e-mail te openen. En dat is niet eenvoudig, want Nederlanders krijgen gemiddeld maar liefst 90 e-mails per week. En daarvan belanden er heel veel ongeopend in de prullenbak! Daarom in dit artikel: 8 tips voor het schrijven van een goede onderwerpregel.

8 tips voor het schrijven van een goede onderwerpregel

1. Maak duidelijk van wie de e-mail komt

Een bericht wordt sneller geopend als het afkomstig is van een persoon of organisatie die men vertrouwt. Voor de afzendernaam kun je het beste kiezen voor een combinatie van een persoonsnaam en een bedrijfsnaam. Bijvoorbeeld: Eliza van Coolblue. De bedrijfsnaam zorgt voor herkenbaarheid en de persoonsnaam voor een persoonlijke touch. 

2. Zet aan tot actie 

De onderwerpregel moet ook duidelijk maken waar de e-mail over gaat en wat de ontvanger moet doen. Hierbij is het belangrijk om actiewoorden en tijdsaanduidingen te gebruiken. Stel, je wilt in jouw nieuwsbrief potentiële klanten tips geven over zoekmachine optimalisatie. Een onderwerpregel als "Zoekmachine optimalisatie voor jouw website" zet niet aan tot actie. "Scoren in Google? Lees nu onze tips!" doet dat wel. Het actiewoord (lees) en de tijdsaanduiding (nu), zetten de lezer aan tot actie. 

3. Schrijf een korte en krachtige onderwerpregel

Mensen besluiten in enkele seconden om een ongelezen e-mail te openen of te verwijderen. Het is daarom belangrijk om de onderwerpregel kort te houden. Op mobiele apparaten wordt de onderwerpregel na ongeveer 40 tekens afgebroken. Gebruik dus liever niet meer dan 40 tekens. 

4. Gebruik geen speciale karakters

Gebruik in je onderwerpregel geen speciale karakters als %#@amp;. Hierdoor kan je e-mail in de spambox belanden. Ook het gebruik van overdreven veel hoofdletters en uitroeptekens is een no-go. Dit zorgt ervoor dat je e-mail eerder als spam wordt gezien. Bovendien leest het vaak niet prettig.

5. Wel gebruiken: symbolen en emoticons

Door het gebruik van symbolen kan je e-mail meer opvallen. Denk aan het telefoontje ☎, de checkmark ✓ en het pijltje ➜. Ook emoticons zoals 😍 , 😊 en 💪 zorgen ervoor dat jouw e-mail meer opvalt tussen alle andere e-mails. Wel is het zo dat emoticons niet in alle mailprogramma's zichtbaar zijn. In Outlook zijn emoticons bijvoorbeeld niet zichtbaar. Gebruik deze dus liever niet in B2B-mailtjes.

6. Schrijf een gepersonaliseerde onderwerpregel 

Lezers zijn eerder geneigd de e-mail te openen wanneer ze zich persoonlijk aangesproken voelen en ze het gevoel hebben dat de e-mail relevant is voor hen. Je kunt de onderwerpregel bijvoorbeeld personaliseren met de voornaam, de bedrijfsnaam (bij B2B) of de woonplaats van de ontvanger. Bijvoorbeeld: "Welkom Bob, lees nu alles over..." of "Nu gratis bezorging in Antwerpen!"

7. Schrijf de onderwerpregel in de actieve vorm 

Formuleer je onderwerpregel altijd in de actieve vorm. Bijvoorbeeld: "Download nu de whitepaper klantcontact", i.p.v. "Je kunt nu de whitepaper klantcontact downloaden". De actieve vorm is korter en zet de lezer eerder aan tot actie. 

8. Test verschillende onderwerpregels

Test verschillende onderwerpregels aan de hand van een A/B-test. Zo kom je erachter wat het beste werkt voor jouw doelgroep!

Advies over e-mailmarketing

Wil je meer advies op het gebied van e-mailmarketing? Of laat jij je e-mailmarketing liever over aan professionals? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag om jouw e-mailmarketing tot een succes te maken!

Meer lezen over e-mailmarketing?

Wil je meer weten over e-mailmarketing? Lees dan ook: ‘Wat is een e-mailmarketingstrategie?’ en; ‘Waarom is e-mailmarketing belangrijk?’.

Wij houden van cookies