Page content

Hoe werkt e-mailmarketing?

E-mailmarketing werkt volgens het principe van het opbouwen van een relatie met je mailinglijst. Niet door lukraak mails te sturen, maar door strategisch in je mails mensen kennis te laten maken met je merk. Dit doe je door regelmatig waardevolle e-mails te sturen naar de mensen op je mailinglijst. Hiermee blijf je on top of mind.

E-mailmarketing strategie

Iedere marketing activiteit werkt het beste als je er een strategie onder legt. Voor een strategie is het belangrijk om van te voren je doel te bepalen.

Dit geldt ook voor E-mailmarketing. Bepaal van te voren wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen.

E-mailmarketing kun je verdelen in tenminste 6 soorten. Bij iedere soort is het belangrijk om van te voren je doel te bepalen of je strategische uitkomst. Wat wil je bereiken? Dat hoeft niet perse een x-aantal klanten te zijn of een x-bedrag omzet. Het kan veel meer zijn:

  • Opbouwen relatie
  • Engagement
  • Service bieden
  • Waarde bieden

Soorten E-mailmarketing

  1. Transactionele e-mails: bijvoorbeeld de bevestiging e-mail na een bestelling.
  2. Event-driven e-mails: een e-mail naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis, bijvoorbeeld verjaardag e-mail of een niet afgeronde bestelling.
  3. Winback-campagnes: mensen heractiveren door middel van een speciaal aanbod.
  4. Reminders: campagne waarin je mensen herinnert aan een bepaald evenement of gebeurtenis, bijvoorbeeld een afgelopen garantie.
  5. Verjaardagsmail: feliciteer de mensen op je lijst (als je hun verjaardag weet).
  6. Abandoned-shopping-cart-e-mails: stuur een mail naar aanleiding van een bestelling die ze niet afgerond hebben, wellicht zijn er vragen of onduidelijkheden.

Relatie opbouwen

E-mailmarketing is de perfecte manier om een relatie op te bouwen met je e-maillijst. Jij bent een mens met een verhaal en dat verhaal kan een onderdeel zijn van je E-mailmarketing. Zeker in het begin bij nieuwe inschrijvers.

Benader in eerste instantie E-mailmarketing als dusdaning: het opbouwen van een relatie en waarde bieden.

Dit kun je in een geautomatiseerde reeks doen. Dat maakt E-mailmarketing zo mooi, je kunt het proces volledig automatiseren, met het juiste systeem.

Maak het de lezer gemakkelijk

Van een beeldscherm lezen gaat een stuk langzamer dan lezen van papier. Je kunt de ontvanger daarbij helpen door de tekst scanbaar te maken.

Dit doe je vooral in de opmaak:

  • Tussenkoppen
  • Bulletpoints
  • Korte alinea’s
  • Korte zinnen
  • Duidelijke hyperlinks

Tot slot

Met E-mailmarketing heb je een medium in handen om direct contact te leggen met de mensen op je lijst. Je bouwt een relatie op, mensen kunnen jou en je bedrijf leren kennen. Het bouwt ook vertrouwen op in jou en je merk. Hoe meer vertrouwen de ontvanger heeft hoe groter de kans is dat hij of zij de stap maakt om je product of dienst af te nemen.