Waarom is e-mailmarketing belangrijk? Uitleg en tips
arrow_drop_up arrow_drop_down
Waarom is e-mailmarketing belangrijk?

Waarom is e-mailmarketing belangrijk?

Met de komst en populariteit van sociale media platformen als Facebook en Instagram denk je als ondernemer misschien dat e-mailmarketing zijn beste tijd heeft gehad. Maar niets is minder waar. Steeds opnieuw blijkt e-mailmarketing een belangrijk en effectief middel voor ondernemers. Daarom in dit artikel een antwoord op de vraag: 'Waarom is e-mailmarketing belangrijk?'

Wat is e-mailmarketing?

Maar eerst.. wat is e-mailmarketing eigenlijk? E-mailmarketing betreft het versturen van e-mails met jouw (commerciële) boodschap naar klanten, voormalige klanten of potentiële klanten. Hierbij kan je denken aan nieuwsbrieven, productmailings, transactionele berichten, serviceberichten, en geautomatiseerde campagnes. Meer over e-mailmarketing en een e-mailmarketing strategie lees je hier.

Waarom is e-mailmarketing belangrijk?

1. E-mailmarketing wint het van offline media

E-mailmarketing heeft veel voordelen in vergelijking met oudere, offline vormen van communicatie, zoals het versturen van brieven of het adverteren in kranten en tijdschriften. De kosten voor e-mailmarketing liggen namelijk een stuk lager. Ook is het effect van e-mailmarketing nauwkeurig meetbaar.

2. E-mailmarketing wint het van social media

Ook vergeleken met social media heeft e-mailmarketing veel voordelen. Met e-mailmarketing kun je jouw berichten personaliseren aan de hand van de fase waarin de nieuwsbriefabonnee zich bevindt. Daardoor is het mogelijk om een ander bericht te sturen naar een oud-klant, dan naar iemand die zich net aanmeldt als abonnee. 

Als je je e-mails zo inricht dat ze niet in de spambox komen, weet je bovendien zeker dat jouw e-mails in de mailbox van jouw (potentiële) klant opduiken. Bij social media is dat niet zo. Je sociale media berichten zijn altijd maar voor een deel van jouw volgers te zien. 

3. E-mail is superpopulair

Wist je dat maar liefst 4 miljard mensen wereldwijd een e-mailadres hebben? Dat is meer dan alle Facebook- en Instagram-accounts bij elkaar! Zeker weten dat ook veel mensen in jouw doelgroep een e-mailadres hebben. 

4. E-mailmarketing staat bekend om zijn hoge ROI

E-mailmarketing heeft een hoge Return On Investment (ROI). E-mailmarketing is goedkoop en levert relatief veel op. Onderzoek toont aan dat voor elke € 1 die er wordt besteed er € 38 wordt verdiend. Zeker voor ondernemers zonder groot marketingbudget is e-mailmarketing daarom een goede keuze. Het is veel goedkoper dan adverteren via media als televisie, radio of print. 

5. De conversieratio van e-mails is hoog

De reden dat de ROI van e-mailmarketing zo hoog is, komt door de hoge conversieratio. Simpel gezegd: e-mailmarketing leidt vaker dan andere vormen van marketing tot een offerteaanvraag of een aankoop. 

6. Het effect van e-mailmarketing is goed meetbaar

Met e-mailmarketing tools krijg je inzicht in wat werkt en wat niet. Je kunt nagaan hoe vaak je doelgroep je e-mails opent (het openingspercentage), hoe vaak ze op een link klikken (click-through rate) en hoe vaak jouw e-mail direct resulteerde in een aankoop. Zo kun je je strategie eenvoudig bijsturen om de beste resultaten te bereiken. 

Haal het meeste uit jouw e-mailmarketing!

Wil jij het meeste rendement uit jouw e-mailmarketing halen? Neem dan contact met ons op voor een op maat gemaakte e-mailmarketing strategie. Wij helpen je graag!

Wij houden van cookies