Page content

Wat is een autoresponder?

Wat is een autoresponder?

Veel ondernemers beschouwen de lijst met e-mailadressen die ze door de jaren heen hebben verzameld als het kostbaarste bezit van hun onderneming. Maar hoe gebruik je die e-mailadressen efficiënt? Met een autoresponder kun je volledig geautomatiseerd ieder e-mailadres op je mailinglijst een e-mail sturen met de informatie die relevant is voor de betreffende ontvanger.

Wat is een autoresponder?

Met een autoresponder kun je geautomatiseerd e-mails versturen. Een autoresponder is de software die verschillende bedrijven online aanbieden, om het geautomatiseerde proces van e-mailverzending te ondersteunen. Door de juiste informatie over je doelgroep in te voeren in de software, kun je e-mails versturen alsof je ze kort voor verzending speciaal voor de betreffende ontvanger hebt geschreven.

Hoe werkt een autoresponder?

De e-mailadressen die je verzamelt, voer je in de database van de autoresponder in. Nu kun je verschillende soorten e-mails versturen. Zo is het mogelijk om jouw mailadressen in verschillende groepen onder te verdelen. Bestaande klanten willen natuurlijk andere mails ontvangen dan potentiële klanten; de zogenoemde prospects. Het is ook mogelijk om iedere nieuwe inschrijving een reeks e-mails te sturen. Alhoewel dit opt-in-systeem zoals we dat ook wel noemen, het mogelijk maakt om op grote schaal e-mails te verzenden, kun je de e-mails wel heel persoonlijk maken.

Hoe kun je e-mailadressen verzamelen?

Er zijn verschillende manieren om e-mailadressen te verzamelen. Bij het verzamelen is het belangrijk om alvast te bedenken waarvoor je het e-mailadres wilt gebruiken. Gaat het om een klant of om een prospect? Wil je een kennismakingsaanbod doen of verwacht je iets anders van de lezer van jouw e-mail? Beantwoord deze vragen voor jezelf voor je het e-mailadres indeelt in een bepaalde categorie van de autoresponder. Er zijn verschillende manieren om e-mailadressen te verzamelen, bijvoorbeeld:

  • Bied bezoekers van je website de mogelijkheid om zich in te schrijven voor online nieuwsberichten;
  • Verzamel e-mailadressen via sociale media, zoals Facebook, Instagram of LinkedIn;
  • Stuur bekenden een uitnodiging om zich in te schrijven voor de mailinglijst.

Waarom kan het gebruik van een autoresponder interessant zijn?

E-mailmarketing is een methode die nog steeds heel effectief is. Het is een goedkope en laagdrempelige manier om de contacten met bestaande klanten te verstevigen en om prospects te bereiken. Zeker met een autoresponder is dit makkelijk uitvoerbaar.

Welke autoresponder past bij mij?

Om zelf ook op een effectieve manier gebruik te maken van een autoresponder, is het belangrijk om zeker te weten dat je e-mails goed aankomen. Check dus altijd de afleverratio van de autoresponder waar je mee wilt werken. Er zijn verschillende autoresponder aanbieders op de markt, zoals MailChimp, Aweber, Getresponse, Active Campaign en iContact. Waar je bij de ene aanbieder veel technische kennis nodig hebt, is een ander meer ingericht voor de ongeoefende gebruiker. Met een gratis proefversie kun je zelf ervaren welke autoresponder het beste bij jou past.