Wat is een e-mailmarketingstrategie? Uitleg en tips
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is een e-mailmarketingstrategie?

Wat is een e-mailmarketingstrategie?

E-mailmarketing is niet meer weg te denken uit de online marketingmix voor jouw bedrijf. Met e-mailmarketing benader je potentiële klanten en communiceer je op een laagdrempelige manier met bestaande klanten. Bovendien kan door de hoge conversieratio van e-mailmarketing een goede e-mailmarketingstrategie bijdragen aan een hogere omzet voor jouw website. Daarom in dit artikel een antwoord op de vraag 'Wat is een e-mailmarketingstrategie?'

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij je e-mails verstuurd om commerciële boodschappen bij jouw doelgroep te krijgen. Het is niet enkel het versturen van nieuwsbrieven, maar bevat alle vormen van marketing via e-mail. Dan kun je denken aan: het versturen van informatieve nieuwsbrieven, productmailings en automatische e-mailcampagnes. 

Wat is een e-mailmarketingstrategie?

Een e-mailmarketingstrategie is een weloverwogen plan over de manier waarop je e-mailmarketing kunt inzetten om jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Het kan hierbij gaan om:

  • Het verbeteren van de relatie met huidige klanten.

  • Het terugwinnen van oude klanten (win-back campagne).

  • Het vergroten van de klantloyaliteit.

  • Het vergroten van het aantal (herhaal)aankopen.

  • Het werven van nieuwe klanten.

Wat voor soort mailings zijn onderdeel van een e-mailmarketingstrategie?

1. Generieke nieuwsbrieven

Generieke nieuwsbrieven hebben vaak heel veel (duizenden) ontvangers. Het doel van deze nieuwsbrieven is vaak verkopen. Het gevaar bij deze nieuwsbrieven is dat de ontvanger ze soms ziet als spam. Zeker wanneer ze alleen gaan over aanbiedingen, kortingen en sales. 

Probeer je nieuwsbrief daarom niet alleen in te zetten als advertentiemiddel. Zet de nieuwsbrief ook in om te informeren, inspireren of de loyaliteit van jouw klanten te verhogen. Wil je de nieuwsbrief toch inzetten om een product of dienst te verkopen? Wees dan subtiel. Strooi niet met verkoopwoorden, maar verplaats je in de ontvanger. Waar heeft hij of zij behoefte aan? Tegen welk probleem loopt hij of zij aan en hoe kan jij hem of haar daarbij helpen?

2. Geautomatiseerde campagnes

Bij automatische campagnes wordt de verzending van de mailing gepersonaliseerd op de specifieke situatie van de nieuwsbriefabonnee. Geautomatiseerde campagnes hebben daardoor minder ontvangers per mailing. Het doel van deze campagnes is eveneens verkopen. Toch kan deze vorm van e-mailmarketing ook bijdragen aan een goede klantrelatie, omdat de e-mails voor de ontvanger 'persoonlijker' voelen. 

Deze e-mails worden vaker geopend en hebben een hoger klikpercentage dan generieke nieuwsbrieven.  Dat komt omdat de e-mails beter passen bij de fase waarin de nieuwsbriefabonnee zich bevindt. Zo kun je bijvoorbeeld een andere e-mail sturen naar een klant die zich net aanmeldde, dan naar een klant die al een jaar abonnee is. Bekende voorbeelden zijn verjaardagscampagnes of campagnes met een spaarsysteem.

3. Transactionele e-mails & serviceberichten

Ook transactionele e-mails zijn onderdeel van jouw e-mailmarketingstrategie. Het doel van deze e-mails is informeren. Denk aan een e-mail als 'je pakketje is onderweg', of 'we hebben je retour verwerkt'. Gelukkig kun je deze e-mails ook automatiseren.

Ten slotte zijn ook serviceberichten onderdeel van jouw e-mailmarketingstrategie. Het doel van serviceberichten is het informeren van jouw contacten over alles behalve een aanmelding of aankoop. Denk hierbij om het aanpassen van het privacybeleid of de algemene voorwaarden.

Hulp nodig bij jouw e-mailmarketingstrategie?

Heb jij hulp nodig bij het opzetten van jouw e-mailmarketingstrategie of wil je weten hoe je jouw e-mailmarketing kunt automatiseren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op

Meer weten over e-mailmarketing?

Wil je meer weten over e-mailmarketing? Lees dan ook ‘Waarom is e-mailmarketing belangrijk?’ en ‘Is mijn e-mailmarketing AVG-proof?’. 

Wij houden van cookies