Wat is het openingspercentage van een e-mail? Uitleg en tips
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is het openingspercentage van een e-mail?

Wat is het openingspercentage van een e-mail?

Doe je aan e-mailmarketing? Dan weet je vast naar hoeveel mensen je jouw nieuwsberichten en andere e-mails stuurt. Maar weet je ook bij hoeveel procent van deze mensen de e-mail daadwerkelijk aankomt (deliverability) en hoeveel mensen jouw e-mail daadwerkelijk openen (openingspercentage)? Deze twee percentages zijn natuurlijk superbelangrijk om het effect van jouw e-mailmarketing te meten!

In 'Wat is e-mail deliverability?' bespreken we hoe je jouw e-mail deliverability meet en hoe je deze kunt verhogen. In dit artikel een antwoord op de vragen: 'Wat is het openingspercentage van een e-mail?', ‘Hoe meet ik het openingspercentage van een e-mail?’ en 'Hoe kan ik het openingspercentage van mijn e-mails verhogen?'

Wat is het openingspercentage van een e-mail?

Het openingspercentage, de open rate of het open ratio is het percentage van de aangekomen e-mails dat lezers openen. Om dit te kunnen meten is het nodig om bij het openen van de e-mail contact te leggen met de webserver van de verzender. Veel applicaties voor e-mailmarketing gebruiken hiervoor afbeeldingen die worden geladen vanaf het web. 

Hoe meet ik het openingspercentage van een e-mail?

Het openingspercentage van jouw e-mail kun je als volgt berekenen:

Openingspercentage = geopende e-mails / (verzonden e-mails - bounced e-mails) x 100%

Bounced e-mails zijn e-mails die nooit bij de geadresseerde aankomen. Een bounced e-mail gaat terug naar de zender, omdat het niet mogelijk was om deze te bezorgen. Bijvoorbeeld omdat het e-mailadres of de domeinnaam van de geadresseerde niet (meer) bestaat of verkeerd geschreven is. Voor het openingspercentage bereken je dus het percentage van alle aangekomen e-mails die lezers openen.

Let op: één klant kan een e-mail meerdere keren openen. Daarom kun je er ook voor kiezen om de unieke open rate te berekenen. De formule daarvoor is als volgt:

Unieke e-mail open rate = uniek geopende e-mails / (verzonden e-mails – bounced e-mails) x 100%

Hoe kan ik het openingspercentage van mijn e-mails verhogen?

Nu je weet wat een openingspercentage is, wil je waarschijnlijk ook weten hoe je het openingspercentage van jouw nieuwsbrieven en e-mails kunt verhogen. De volgende 4 elementen hebben invloed op het verhogen van jouw openingspercentage:

1. Onderwerpregel

Het schrijven van een pakkende onderwerpregel is een van de belangrijkste elementen bij het vergroten van het openingspercentage van jouw e-mails. Hoe je dit doet lees je hier

2. Zendfrequentie

Voor een hoger openingspercentage moet je ook kijken naar jouw zendfrequentie. Verstuur niet te veel nieuwsbrieven en andere commerciële e-mails. Je klanten kunnen dit ervaren als spam. Zend ook niet te weinig e-mails, je wilt natuurlijk wel 'top off mind' blijven! Tip: je kunt jouw nieuwsbriefabonnee ook zelf een frequentievoorkeur laten aangeven.

3. Verzendtijd

Test daarnaast ook met de verzendtijd. Wanneer openen lezers je e-mail vaker: in de ochtend, middag of avond?

4. Inhoud

Het wordt vaak vergeten, maar ook de inhoud van jouw e-mail/nieuwsbrief is van invloed op het openingspercentage. Wanneer klanten door mailings van jouw bedrijf verwachten dat de nieuwsbrief interessant en informatief is, zullen ze deze sneller openen. Vonden ze eerdere mailings saai of niet nuttig? Dan gaat jouw e-mail eerder naar de prullenbak.

Hulp nodig bij jouw e-mailmarketing?

Merk je dat lezers jouw e-mails of nieuwsbrieven weinig lezen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag om jouw e-mailmarketing zo effectief mogelijk in te zetten.

Wij houden van cookies