Wat zijn aangepaste doelgroepen van Facebook?
Wat zijn aangepaste doelgroepen van Facebook?

Wat zijn aangepaste doelgroepen van Facebook?

Facebook-advertenties kunnen worden gebruikt om leads te genereren, verkeer naar je website te leiden, diensten te promoten, producten te verkopen en nog veel meer. Adverteren op Facebook is voor veel mensen echter een beetje eng. Er zijn geen garanties dat je je doelgroep bereikt, laat staan dat je de kosten van de advertenties terugverdient. Dit is waarom wij in deze kennisbank zoveel mogelijk tips en informatie willen delen over Facebook ads. Een handige functie van Facebook zijn custom audiences oftewel aangepaste doelgroepen

Met aangepaste doelgroepen van Facebook kun je via advertenties op Facebook contact maken met klanten die je al kent. Een aangepaste doelgroep is een lijst of groep die Facebook maakt op basis van mensen die eerder interesse hebben getoond in je website, bedrijf, product, app of services. Deze mensen zijn je websitebezoekers, klanten, leads en volgers, oftewel de doelgroep waarmee je je advertenties wilt delen.

Je kunt er ook voor kiezen om mensen die al een specifieke actie hebben uitgevoerd uit te sluiten van een aangepaste doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld mensen uitsluiten die al een bepaald product op je site hebben gekocht. Op deze manier adverteer je niet aan de verkeerde doelgroep.

Welke soorten aangepast doelgroepen zijn er?

Er zijn vier verschillende manieren om aangepaste Facebook-doelgroepen te maken:

  • Aangepaste doelgroepen uit je klantenlijst: Je hebt de mogelijkheid om eenvoudig een lijst met contactgegevens, zoals telefoonnummers of e-mailadressen, naar je Facebook Ads Manager te uploaden. Facebook zal vervolgens met deze informatie een aangepaste doelgroep maken.
  • Aangepaste doelgroepen van je website: Een andere optie is om advertenties weer te geven aan degenen die je website al hebben bezocht. Voeg een Facebook-pixel toe aan je website zodat Facebook je websitegegevens kan volgen. Maak vervolgens aangepaste doelgroepen bestaande uit mensen die je website of specifieke pagina’s op je website hebben bezocht.
  • Aangepaste doelgroepen van je mobiele app: Een derde mogelijkheid is om aangepaste doelgroepen te maken van je mobiele app-gebruikers.
  • Engagement aangepaste doelgroepen: Ten slotte kunnen aangepaste doelgroepen bestaan uit mensen die zich eerder met je inhoud op Facebook hebben beziggehouden. Dit kunnen mensen zijn die je video's op Facebook hebben bekeken, je hebben gevolgd op Instagram, een leadformulier hebben geopend of zich hebben aangesloten bij een evenement dat je hebt georganiseerd.

Waar kun je aangepaste doelgroepen voor gebruiken?

Aangepaste doelgroepen kunnen voor meerdere doelen gebruikt worden. De meest belangrijke redenen om deze doelgroepen te gebruiken zijn:

  • Leads genereren
  • Verkeer naar je website sturen
  • App-installaties verhogen
  • Je online sales verhogen
  • Services promoten
  • Winkelbezoekers aantrekken

Het gebruik van aangepaste doelgroepen zorgt ervoor dat je advertenties de mensen bereiken die belangrijk zijn voor je bedrijf. Dit helpt je om je doelen te bereiken en kan je helpen om je rendement te verhogen. Wanneer je dus het succes van je Facebook-advertenties wilt verbeteren is het misschien tijd om aangepaste doelgroepen eens te proberen.

Wij bij DGOC werken al jaren met Facebook-advertenties en kunnen jou daar ook perfect bij helpen. Heb je vragen hierover? Neem gerust contact met ons op!

arrow_drop_up arrow_drop_down