Hoe werkt Facebook Ads? | Facebook Marketing Kennisbank
Hoe werkt Facebook Ads?

Hoe werkt Facebook Ads?

Met meer dan 10 miljoen gebruikers is Facebook, na WhatsApp, het grootste social media platform in Nederland. Meer dan 7 miljoen Nederlanders gebruiken het social media platform zelfs elke dag! 

Vanwege het grote bereik en de mogelijkheid om je specifiek op een bepaalde doelgroep te richten, kan adverteren op Facebook voor ondernemers en marketeers heel interessant zijn. Wil ook jij leren hoe je effectief adverteert op Facebook? Lees dan in dit artikel hoe Facebook Ads werkt.

Facebook Ads: veel mogelijkheden, veel instellingen

Bij het adverteren op Facebook heb je veel mogelijkheden en moet je veel verschillende instellingen kiezen. Deze verschillende opties maken het mogelijk om jouw advertentie heel specifiek op jouw doelgroep te richten (targeting). Maar ze maken het adverteren op Facebook ook lastig. Want hoe bepaal je welke advertentiedoelstelling je kiest? Welke instellingen selecteer je? En hoeveel budget gebruik je? 

Zo werkt Facebook Ads: 6 stappen

1. Bepaal & selecteer je doelgroep

Allereerst is het belangrijk dat je jouw doelgroep goed voor ogen hebt. Wees specifiek. Een voorbeeld van een doelgroep is: "Vrouwen uit Utrecht, tussen de 20 en 55 jaar, met interesse in vintage-kleding". 

Wanneer je jouw doelgroep duidelijk geformuleerd hebt, kun je jouw advertentie-doelgroep aanmaken. Je kunt binnen Facebook Ads segmenteren op basis van:

  • locatie
  • leeftijd
  • demografische gegevens
  • opleiding
  • burgerlijke staat
  • interesses
  • gedrag

Zo kun je ervoor zorgen dat jouw advertentie precies jouw doelgroep bereikt. Ook kun je ervoor kiezen om een bepaald bericht op één segment van je doelgroep te richten, terwijl je een ander bericht op een ander segment richt.

Tip: Je kunt ook een 'aangepaste doelgroep instellen'. Hiermee kun je bijvoorbeeld bestaande klanten targetten (met een klantenbestand), of mensen die al eerder interactie hebben gehad met jouw Facebookpagina of jouw website. 

2. Bepaal je doel & kies een advertentiedoelstelling

Maak voor jezelf concreet wat je wil bereiken met de advertentie. Meer likes op Facebook is geen doel op zich. Een voorbeeld van een doel is: "Ik wil Facebook Ads 6 maanden inzetten om het aantal offerte-aanvragen via mijn website te verhogen met 50%". 

Wanneer je het doel van je advertentie duidelijk hebt, kun je de advertentiedoelstelling van je Facebook-advertentie selecteren. Er zijn 9 verschillende advertentiedoelstellingen waaruit je kunt kiezen: 

  • betrokkenheid bij het bericht
  • pagina vind-ik-leuks
  • klikken naar de website
  • websiteconversies
  • app-installaties
  • reacties op evenementen
  • geclaimde aanbiedingen
  • videoweergaven

Denk goed na welke advertentiedoelstelling het beste past bij jouw doel. Wil je meer offerte-aanvragen via jouw website? Dan kies je voor 'websiteconversies'. Wil je meer naamsbekendheid voor jouw bedrijf? Dan kies je voor pagina vind-ik-leuks. 

3. Maak je advertentie op

Zo maak je jouw Facebook advertentie op: 

  1. Kies een advertentie-indeling (enkele afbeelding of video, carrousel of collectie)
  2. Voeg je afbeelding(en) of video toe
  3. Vul de advertentietekst in.
  4. Vul – wanneer van toepassing – je website (of landingspagina) URL in.
  5. Kies of je je advertentie in verschillende talen wilt opstellen.
  6. Kies – wanneer van toepassing – welke call-to-action je wilt gebruiken. Dit is de tekst die op de knop komt te staan die de lezer naar jouw website leidt (bijvoorbeeld: meer informatie, offerte aanvragen of aanvangstijden bekijken).

4. Kies waar je je advertentie wilt plaatsen

Wanneer je je advertentie hebt opgemaakt, moet je bepalen op welke platformen je jouw advertentie wilt plaatsen.

Dit zijn de opties:

  • Facebook (desktop en mobiel)
  • Facebook Audience Network (apps die zijn aangesloten op Facebook)
  • Instagram (zowel in de timeline als in Instagram Stories)
  • Facebook Messenger App (op de Home screen)

Kies je voor 'automatisch'? Dan wordt je advertentie op al deze platformen getoond.

5. Budget instellen

Het budget is afhankelijk van wat je wilt bereiken met je advertentie. Begin met een klein bedrag en test het effect. Je kunt al starten met adverteren voor een bedrag van 35 euro per week (5 euro per dag). Ook kun je je budget altijd aanpassen of je advertentie stoppen. 

6. Testen en verbeteren

Je kunt in Facebook goed zien wat het effect van jouw advertenties is. Test daarom verschillende opties binnen Facebook Ads om erachter te komen wat het beste werkt om jouw doelstelling te bereiken. 

Hulp nodig bij het gebruik van Facebook Ads?

Hopelijk heb je zo een idee van hoe Facebook Ads werkt. Heb je nog vragen, of kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw social media marketing? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op en kom erachter wat wij voor jou kunnen betekenen! 

arrow_drop_up arrow_drop_down