Wat is de Facebook pixel? 👾 DGOC Facebook kennisbank
Wat is de Facebook pixel?

Wat is de Facebook pixel? 👾

De Facebook pixel is een stukje code voor in je website. Dit stukje code houdt het gedrag van Facebookgebruikers op je website bij. Het wordt vooral gebruikt voor remarketing, doelgroepen, conversie tracking en optimalisatie. De Facebook pixel werkt met cookies.

Waarom heb je de Facebook pixel nodig? 🤔

De Facebook pixel zorgt voor belangrijke informatie die je kunt gebruiken om je Facebookadvertenties te verbeteren met een betere targeting. Het zorgt ervoor dat je ads gezien wordt door de juiste personen. Zo zul je uiteindelijk je conversie percentage verhogen.

Zelfs wanneer je nog geen Facebook ads gebruik zou je de pixel moeten installeren zodat Facebook alvast informatie van je website bij kan houden.

De meest handige opties van de Facebook pixel zijn:

  • Retargeting of remarketing
  • Conversion tracking
  • Lookalike lijsten
  • Conversie optimalisatie
  • Facebook ads optimaliseren voor conversies
  • Facebook ads optimaliseren voor verkoopwaarde

Hoe installeer ik de Facebook pixel?

Ga naar je Facebook business manager en klik vervolgens op gebeurtenis beheer. Daarna kun je bij het groene plusje gegevensbronnen toevoegen. Kies vervolgens op ‘web’ en vervolgens op de Facebook-pixel:

Facebook pixel toevoegen

Facebook maakt dan nadat je je website en naam voor de pixel hebt ingevoerd een pixel voor je aan. Je kunt de Facebook pixel op twee manieren installeren:

  • Handmatig: Je krijgt dat het stukje code te zien dat je in je HTML-tekst van je website moet verwerken. Dit is meestal nodig bij oudere websitesystemen of andere open source systemen die geen partnerintegratie hebben. Het maakt uiteindelijk natuurlijk niks uit of het handmatig is of niet.
  • Via een partner integratie: Dit is voor websitesites zoals Shopify, Wordpress of Wix waar je meestal alleen maar je pixel ID hoeft in te voeren. Dit moet genoeg zijn en werkt meestal prima. De events zijn ook al standaard ingesteld bij de partner integraties.

Je moet altijd even testen of de pixel werkt. Je kunt dit via de Facebook business manager makkelijk testen. Je kunt de verschillende events allemaal apart testen. Dit is wel zo handig zodat je zeker weet dat alles goed wordt geregistreerd.

Zorg er wel voor dat je je website bezoekers laat weten dat je cookies bijhoudt! Dit is namelijk verplicht om te doen (ook vanuit Facebook zelf).

Ga dus snel aan de slag met je Facebook pixel! Zet het in je website, ook als je het (nog) niet gaat gebruiken! Je kan hier in de toekomst altijd nog veel profijt van gaan hebben. Mocht je er niet uitkomen dan kunnen wij je natuurlijk altijd nog verder helpen. Neem dan gewoon even contact op!


arrow_drop_up arrow_drop_down