Wat is de Facebook relevantiescore? | DGOC Online Marketing
Wat is de Facebook relevantiescore?

Wat is de Facebook relevantiescore?

Wanneer je adverteert op Facebook, kun je jouw advertentie op een specifieke doelgroep richten. Het is daarbij belangrijk dat jouw advertentie, qua inhoud, beeld en tekst goed aansluit bij jouw doelgroep. De relevantiescore geeft dit aan: deze score geeft aan hoe positief jouw doelgroep reageert op de advertentie. Wat de Facebook relevantiescore precies is en hoe je deze kunt verbeteren lees je hier. 

Wat is de Facebook relevantiescore?

De Facebook relevantiescore geeft weer hoe relevant jouw advertentie is voor de door jou gekozen doelgroep, ten opzichte van andere advertenties gericht op dezelfde doelgroep. De relevantiescore wordt weergegeven met een cijfer van 1 tot en met 10, waarbij 1 heel slecht is en 10 heel goed. Je kan de advertentiescore terugvinden bij de statistieken in je advertentierapportage. Je kunt deze score zien vanaf het moment dat jouw advertentie 500 weergaven heeft. 

Waarop is de Facebook relevantiescore gebaseerd?

Om de relevantiescore te bepalen, verzamelt Facebook alle positieve en negatieve feedback op de advertentie. 

Voorbeelden van positieve feedback:

  • deelacties
  • vind-ik-leuks en andere reacties
  • klikken
  • videoweergaven
  • appinstallaties
  • conversies

Voorbeelden van negatieve feedback:

  • de gebruiker klikt op 'bericht verbergen'
  • de gebruiker klikt op 'alles verbergen van deze pagina'

Hoe meer positieve feedback, hoe hoger de relevantiescore. Hoe meer negatieve feedback, hoe lager de relevantiescore. 

Wat is het effect van de Facebook relevantiescore?

De relevantiescore heeft geen invloed op de manier dat jouw advertentie wordt gekeurd door Facebook. Het heeft dus geen directe invloed op hoeveel mensen jouw advertentie te zien krijgen. Het cijfer maakt inzichtelijk hoe goed jouw advertentie aansluit op de door jou gekozen doelgroep.  

Dat gezegd hebbende, is de relevantiescore wel degelijk van belang. Want: hoe hoger de relevantiescore, hoe lager de advertentiekosten. Of, anders gezegd: hoe hoger de relevantiescore, hoe minder geld je hoeft in te zetten om met jouw advertentie te bereiken wat je wilt bereiken. 

Tips om de Facebook relevantiescore te verbeteren

Wanneer je merkt dat je Facebook relevantiescore laag is, zijn er een aantal dingen die je kunt doen om dit cijfer te verbeteren: 

  • Pas je afbeelding aan om erachter te komen welke afbeeldingen het beste werken voor jouw doelgroep.
  • Varieer met lange en korte teksten. 
  • Maak je doelgroep concreet. Als jouw doelgroep te breed is, is de advertentie waarschijnlijk niet voor iedereen in die doelgroep relevant.
  • Richt je advertentie op bestaande klanten met behulp van een klantenbestand.
  • Zorg dat er een duidelijke call-to-action is.
  • Laat je advertentie niet te lang staan.

Hulp nodig met het adverteren op Facebook?

Hopelijk heb je nu een goed idee van wat de Facebook relevantiescore is. DGOC Online Marketing helpt Mkb's met alle vormen van online marketing, waaronder Facebook-marketing. Ben je benieuwd wat Facebook-marketing kan betekenen voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!

arrow_drop_up arrow_drop_down