Wat is Facebook Marketing? Online Marketing Kennisbank
Wat is Facebook Marketing?

Wat is Facebook Marketing?

Facebook is, na WhatsApp, het meest gebruikte social media platform in Nederland. Meer dan 10 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook, waarvan meer dan 7 miljoen dagelijks! Naast particuliere gebruikers, zitten er ook steeds meer bedrijven op Facebook. Deze bedrijven doen aan Facebook Marketing. Benieuwd wat Facebook Marketing is en wat je ermee kan? Lees dan snel verder!

Wat is Facebook Marketing?

Facebook Marketing is het aanmaken en inzetten van een Facebookpagina voor jouw bedrijf, met marketingdoeleinden. Het inzetten van Facebook Marketing is een goede manier om je doelgroep te bereiken, in contact te blijven met jouw (potentiële) klanten, verkeer naar je website te realiseren en klanten te werven.

Content plaatsen op Facebook

Alleen het aanmaken van een Facebookpagina is niet genoeg. Je moet de pagina actief inzetten en regelmatig berichten plaatsen om jouw doelgroep te bereiken. Het succes van jouw Facebookpagina hangt in grote mate af van de content die je op de pagina plaatst. 

Een paar tips voor goede content voor Facebook Marketing: 

  • Test verschillende soorten berichten om te kijken wat het beste aansluit op jouw publiek. Zijn dat bijvoorbeeld grappige berichten, informatieve berichten, of links naar inspirerende artikelen?
  • Zorg dat er bij al je berichten beeld beschikbaar is: foto's en video's trekken meer aandacht dan alleen tekst. Test hierbij ook wat voor afbeeldingen beter aanslaan bij jouw doelgroep. Zijn dit bijvoorbeeld afbeeldingen van personen of producten? Met of zonder kleur? Of reageert je doelgroep goed op leuke gifjes?
  • Varieer in de dag en het tijdstip waarop je berichten plaatst.
  • Duik in de Facebook-statistieken om erachter te komen welke berichten goed werken en op welk moment je deze het beste kunt plaatsen.

Facebook Marketing draait om interactie

Facebook Marketing gaat niet alleen om het plaatsen van berichten. Het is vooral een manier om in contact te blijven met jouw doelgroep. Het is dus belangrijk dat je: 

  • Berichten plaatst die interactie uitlokken. Dit doe je door vragen te stellen. 
  • Reageert op reacties van jouw volgers, zeker wanneer er vragen worden gesteld in de comments. 
  • Reageert op directe vragen die binnenkomen via Messenger.

Daarnaast: hoe meer reacties op je Facebookpost, aan hoe meer mensen Facebook jouw post laat zien. Dit is een andere goede reden om te reageren op reacties van je volgers.

Adverteren op Facebook

Het aanmaken van een zakelijke Facebookpagina en het plaatsen van berichten op die pagina is gratis. Op die manier kun je al wat mensen bereiken, dit noemen we 'organisch bereik'. Helaas is het - als zakelijk Facebookprofiel - moeilijk om op die manier veel mensen te bereiken met je berichten. Wil je meer mensen bereiken en meer effect halen uit je Facebookpagina? Dan is het slim om gebruik te maken van de advertentiemogelijkheden van Facebook. 

Door jouw Facebookberichten te promoten en/of gebruik te maken van advertenties, bereiken jouw berichten veel meer mensen. Bovendien kun je je berichten specifiek promoten onder mensen van een bepaalde leeftijd, geslacht, woonplaats, of met bepaalde interesses. Zo kun je ervoor zorgen dat jouw berichten precies jouw doelgroep bereiken! Meer over Facebook Ads lees je hier.  

Hulp nodig bij jouw Facebook Marketing?

Hopelijk heb je nu een goed idee van wat Facebook Marketing is. DGOC Online Marketing helpt MKB bedrijven met alle vormen van online marketing, waaronder Facebook Marketing. Ben je benieuwd wat Facebook Marketing kan betekenen voor jouw bedrijf? Neem dan eens een kijkje op onze social media uitbesteden pagina! 


arrow_drop_up arrow_drop_down