Wat soorten Facebook ads zijn er? - DGOC online kennisbank
Wat soorten Facebook ads zijn er?

Wat soorten Facebook ads zijn er?

Er zijn veel verschillende soorten Facebook ads beschikbaar in het advertentiebeheer van Facebook. Maar welke kun je nou het beste gebruiken en voor welk doel? Dat gaan we in dit artikel bespreken. Elke soort Facebook-advertentie heeft zijn voor- en nadelen natuurlijk.

Lead ads

Facebook heeft lead ads gemaakt om mensen een natuurlijkere manier te bieden om in contact te komen met bedrijven. Dus in plaats van gebruikers naar een landingspagina te sturen waar ze een leadformulier op je website invullen, geven Facebook-leadadvertenties klanten toegang tot je aanbiedingen zonder ooit de Facebook-app te verlaten.

Lead ads op Facebook zijn ontworpen met de gebruiker in gedachten en vullen automatisch alle mogelijke informatie in zoals de naam, het e-mailadres of het telefoonnummer van de gebruiker.

Video ads

Als het gaat om het vinden van het juiste platform om je video te promoten is Facebook een goede optie. Let wel op dat 85% van de gebruikers op Facebook de video's bekijkt zonder geluid. Hier moet je dus rekening mee houden.

Met videoadvertenties kunt je productkenmerken laten zien en beter uitleggen hoe iets werkt met bewegende beelden. Ze zijn ook geweldig om de naamsbekendheid te vergroten en om klanten opnieuw te targeten.

Carrousel ads

Carrousel ads zijn ontworpen om drie dingen te doen: meer websitebezoekers genereren, betere conversieratio's genereren en de algehele marketingresultaten verbeteren. Bij deze advertentie worden maximaal drie productafbeeldingen in hetzelfde advertentieblok weergegeven die kunnen worden weergegeven in de nieuwsfeed voor mobiel of desktop.

De carrousel verschijnt onder een statusupdate en elk item in de carrousel heeft een titel, beschrijving en bestemmingslink. Zorg ervoor dat je je drie beste bestsellers onder de aandacht brengt omdat dit je klikratio kan verhogen.

Carrouseladvertenties lijken misschien het meest geschikt voor e-commerce maar je kunt hier ook heel creatief mee zijn en bijvoorbeeld een webinar promoten.

Boosted page posts

Gebooste pagina-posts zijn een van de eenvoudigste soorten advertenties. Elke keer wanneer je iets op je Facebook-pagina plaatst biedt Facebook je de kans om het bereik van het bericht te vergroten met een Boosted Post.

Het stimuleren van een bericht van je bedrijfspagina is een snelle en gemakkelijke manier om uw inhoud te laten zien aan mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn en om uw paginapubliek te vergroten. De Boosted Page Post ziet er precies zo uit als een gewone Facebook-post, met "Gesponsord" bovenaan de advertentie. Dit is over het algemeen niet de beste manier om je advertentiebudget te spenderen. Dit kan echter in sommige gevallen wel handig zijn wanneer je een specifiek bericht echt graag wil promoten.

Een ‘single image’ ad

Een ander type Facebook-advertentie is de standaard advertentie met één afbeelding. Wanneer je deze gebruikt moet je ervoor zorgen dat je afbeelding de juiste grootte heeft om op zowel Facebook als Instagram te worden weergegeven.

Ook moet je ervoor zorgen dat er niet veel overlappende tekst op je afbeeldingen staat. Als de tekst op je afbeelding meer dan 20% van uw afbeelding in beslag neemt wordt je FB-advertentie niet goed gekeurd meestal.

Page Like ads

Als je nog geen groot aantal volgers voor je bedrijfspagina hebt dan zullen Post Engagement-advertenties niet veel doen. Wat je dan nodig hebt is een nieuw groter klantenbestand. Met behulp van de targeting van Facebook trekt deze soort Facebook-advertentie een groter publiek met een duidelijkere interesse in wat je aanbiedt. Wanneer iemand op de advertentie klikt dan geldt dit meteen als een pagina like.

App Install ads

Wanneer je een advertentie voor je app op Facebook plaatst dan kan degene die erop klikt rechtstreeks naar een installatiepagina in de App Store of Google Play gestuurd worden. Op deze manier kun je gemakkelijk je eigen app promoten wanneer je deze hebt.

Er bestaan binnen Facebook steeds meer verschillende soorten ads zoals de bovengenoemde maar er wordt ook steeds meer van dynamische advertenties gebruik gemaakt. Deze kunnen verschillende vormen aannemen. Heb jij meer hulp nodig met je Facebook ads? Laat het ons weten en neem contact op met het team!

arrow_drop_up arrow_drop_down