Wat zijn lookalike doelgroepen?
Wat zijn lookalike doelgroepen?

Wat zijn lookalike doelgroepen?

Lookalike doelgroepen of lookalike audiences zijn doelgroepen binnen Facebook die gebaseerd zijn op een bestaande doelgroep. Het algoritme van Facebook stelt een doelgroep samen met vele gelijkenissen met de originele doelgroep.

Hoe maak je een lookalike audience?

Je kunt een lookalike doelgroep maken bij Facebook business. Je gaat vervolgens op de startpagina naar ‘doelgroepen’ en daarna klik je op doelgroep maken en vergelijkbare doelgroep:

lookalike doelgroep aanmaken voorbeeld

Vervolgens kun je bron, doelgroeplocatie en doelgroepgrootte selecteren:

lookalike maken voorbeeld

Kies je bron

Je bron voor je vergelijkbare doelgroep kan bestaan uit verschillende gegevensbronnen. Je hebt talloze opties voor het creëren van een lookalike doelgroep:

  • Gebeurtenissen via je pixel: Dit kan bijvoorbeeld een aankoop, een AddToCart of een lead zijn. Facebook creëert hier een doelgroep uit die waarschijnlijk ook zo een gebeurtenis zou voltooien. Dit is een erg goede manier om lookalike doelgroepen te maken.
  • Appactiviteit: Wanneer je een eigen app hebt dan kun je een lookalike lijst maken van je appgebruikers.
  • Offlineactiviteit: Dit zijn klanten die contact met je hebben gehad via een offline gebeurtenis zoals een winkel.
  • Klantenlijst: Een lijst die je zelf uploadt via een csv of txt bestand.
  • Vanuit je video’s: Je kunt een lijst maken van video bekijkers. Je kunt kiezen om alleen mensen te selecteren die bijvoorbeeld langer dan een x aantal procent van een video hebben gekeken of hem bijvoorbeeld helemaal hebben bekeken.
  • Instagram gebruikers: Facebook maakt een lookalike lijst van mensen die via Instagram interactie hebben gehad met je bedrijf.
  • Instant experience: Dit zijn mensen die een instant experience van je geopend hebben.
  • Leadformulier: Dit zijn je lead via Facebook lead afvertenties.
  • Shoppen: Wanneer je een shop op Facebook of Instagram hebt kun je een lookalike lijst van de shoppers maken.
  • Advertenties op Facebook: Wanneer mensen met je eerdere advertenties uit de catalogus interactie hebben gehad.
  • Facebook-pagina: Facebook-gebruikers waarmee je interactie op je pagina hebt gehad.
  • Evenementen: Gebruikers die interactie met je evenementen hebben gehad

Zoals je ziet zijn dit dus echt veel keuzes om je lookalike lijsten samen te stellen. Over het algemeen is Facebook erg goed in het creëren van deze lijsten. Het werkt natuurlijk veel beter dan wanneer je op random mensen target. Probeer altijd een weg te vinden door te testen met targeting op meerdere doelgroepen zoals remarketing en interesses voor het beste resultaat.

Zorg er wel voor dat je bron groot genoeg is! Het moet een redelijke bron van een aantal honderd mensen zijn die ook echt iets met je bedrijf hebben. Een lijst van alle websitegebruikers van een website van een week oud zal natuurlijk niet werken.

Kies je locatie

Zorg ervoor dat de locatie ook goed is ingesteld zodat je de juiste mensen bereikt.

Kies je doelgroepgrootte

Verder is het heel erg belangrijk om de doelgroepgrootte niet te breed in te stellen. Het beste is om eerst te beginnen met 1%. Je kunt daarna het beste een paar extra lijsten erbij maken van 2% en 3% bijvoorbeeld.

Hoe gebruik je lookalike lijsten?

Je kunt je lookalike lijsten opslaan binnen je doelgroepen. Het is slim om meerdere lijsten aan te maken om hier goed mee te kunnen testen. Je kunt namelijk niet verwachten dat de eerste de beste lijst het beste is wanneer er talloze opties zijn.

Het is meestal een combinatie tussen gezond verstand gebruiken en testen wat werkt en wat niet werkt. Over het algemeen werkt het ook altijd beter wanneer je hogere budgetten gebruikt. Echter is niet iedereen hiertoe in staat.

Kom je er niet uit? Dat is geen probleem want wij staan natuurlijk voor je klaar. Neem contact op met ons of kijk een op de social media uitbesteden pagina!

Bekijk hier ook de Facebook video over Lookalike doelgroepen:
arrow_drop_up arrow_drop_down