Page content

Hoe werkt Google Shopping?

Heb je een product feed klaar staan? Ja, ga dan direct aan de slag met Google Shopping. Nee, maak hem NU of laat dat doen! Steeds vaker zie je bovenin en/of rechts in de zoekresultaten producten met een afbeelding verschijnen. Deze resultaten vanuit Google Shopping snoepen jouw verkeer af.

Lang niet iedereen die met Google Ads actief is denkt aan Google Shopping. Toch is dat zonde, want hier ligt een enorme kans voor elke online winkel. In de zoekresultaten en bij de advertenties geeft Google steeds vaker hun Google Shopping resultaten weer. In tegenstelling tot de standaard tekstadvertenties worden bij Google Shopping naast zoekresultaten ook productafbeeldingen getoond. De advertenties vallen dus veel meer op dan de rest en zullen dan ook voor een flinke stijging in het verkeer zorgen.

Naast de Google Shopping resultaten die steeds vaker opduiken in de standaard zoekresultaten kun je ook bewust Google Shopping opzoeken en direct en alleen in Shopping resultaten zoeken. Ga simpelweg naar https://www.google.nl/shopping.

Advertenties met productvermelding, wat de output van Google Shopping is, kun je verder tegenkomen binnen Google Afbeeldingen en op YouTube.

Een Google Shopping campagne opzetten

Wanneer je eenmaal een Google Merchant account hebt en een product feed klaar hebt staan is het tijd om een Google Shopping campagne te gaan maken. De eerste stap hierin is het koppelen van je Google Merchant account aan je Google Ads account. Dit doe je vanuit het Merchant Center onder het kopje “Instellingen” en dan “Accounts”. Na het aanmaken van de koppeling dien je deze te bevestigen in Google Ads. Dit doe je via “Accountinstellingen” en “Gekoppelde accounts”.

Nu gaat het echte werk beginnen! We starten met het aanmaken van een nieuwe campagne.

Bij de eerste instellingen voor je Shopping campagne zijn er een aantal andere opties dan bij andere typen campagnes. Om te beginnen krijg je de vraag om je verkoper-id te selecteren. Dit is jouw Google Merchant accountnummer. Vervolgens kies je het land van verkoop. Dit is een verplichte stap waarbij je aangeeft waar vandaan de verkopen plaatsvinden en dus niet persé waar naartoe.

Ook zijn er een aantal geavanceerde Shopping instellingen, te weten campagneprioriteit, productfilter en lokaal.

Campagneprioriteit

Onder campagneprioriteit bepaal je of de Shopping advertenties wel of geen voorrang moeten krijgen op andere soorten Google advertenties, zoals tekstadvertenties. De standaard instelling is laag.

Productfilter

Via productfilter is het mogelijk om uit de product feed alleen een bepaalde selectie producten in te zetten in deze campagne. Standaard worden alle producten meegenomen. Je kunt via een aangepast filter tot zeven kenmerken opgeven waaraan product zou moeten voldoen om opgenomen te worden.

Promoties

Onder het tabblad “Advertenties” binnen een Google Shopping campagne kun je een specifiek promotie toevoegen in de vorm van een korte tekst. Denk bijvoorbeeld aan het benadrukken van een uitverkoop of het inzetten van een generieke kortingscode.

Uitsluitingszoekwoorden

Binnen Google Shopping campagnes is het ook mogelijk om woorden vast te leggen waarop je niet met je productadvertenties vertoond wilt worden. Zo zou je hier kunnen voorkomen dat je onnodige kliks krijgt op zoekwoorden waarvan je weet dat het je geen verkopen zal opleveren.

Remarketing

Remarketing? Ja, zelfs via een Google Shopping campagne is het mogelijk om remarketing toe te passen. Zo kun je ervoor zorgen dat een specifieke groep producten wordt vertoond aan personen die eerder op uw website waren en vervolgens weer op gelijke zoektermen zijn gaan zoeken binnen Google.