Page content

Hoe werkt remarketing binnen Google Ads?

Heb je ooit meegemaakt dat je een bepaalde webwinkel bezocht en dat je in de dagen daarna ineens overal hun banner advertenties tegenkwam? Dat is nu precies wat remarketing doet. Het is een methode waarmee je eerdere bezoekers van jouw website opnieuw kunt benaderen.

In de praktijk levert dit vaak extra sales op, dus het is zeker een traject om mee aan de slag te gaan. De kracht van herhaling is hier van toepassing. Er zijn maar weinig tools zo krachtig als de remarketing tool van Google. Via deze tool ben je in staat om mensen die je website eerder hebben bezocht opnieuw te verleiden om naar jouw website te komen en (alsnog) een aankoop te doen. Deze manier van adverteren is kosteneffectief en warme leads die je merk weer zien converteren in de praktijk sneller.

Een remarketing campagne opzetten

De eerste stap van het opzetten van een remarketing campagne is het installeren van de remarketing tag. Dit is een klein stukje code welke u te zien krijgt na het aanmaken van een remarketinglijst. Deze code is te vinden binnen jouw eigen Google Ads account.

Een remarketinglijst maken

Om een remarketing lijst te maken ga je in het linkermenu naar de “Gedeelde Bibliotheek” en vervolgens naar het onderdeel “Doelgroepen”.

Wanneer je hier klikt op de rode knop “Een remarketinglijst maken” krijgt je vier opties te zien. Dit zijn de vier soorten lijsten die je kunt aanmaken.

Websitebezoekers

Via deze optie kun je een lijst aanmaken op basis van een eerder website bezoek. Dit kan op elk niveau. Een individuele pagina, een categorie, het kan allemaal. Je kunt ook instellen hoe lang mensen op de remarketinglijst blijven staan. Standaard staat dit ingesteld op dertig dagen, maar het is verstandig om deze periode aan te passen naar de periode waarin je denkt dat de advertentie relevant blijft voor de bezoeker.

Mobiele-app-gebruikers

Deze lijst kun je aanmaken specifiek voor het retargeten van gebruikers van je mobiele app. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je een update van je app wilt promoten, zoals nieuwe levels bij games of nieuwe content bij een streaming dienst zoals Netflix of Spotify. Je kunt zelfs specifiek aangeven of je de advertenties wilt richten op gebruikers die een specifiek onderdeel van de app hebben gebruikt of gebruikers die in een bepaalde periode de app hebben gebruikt.

E-mails van klanten

Remarketing op basis van e-mail adressen van klanten is niet uniek voor Google Ads. Dit kan bijvoorbeeld ook binnen de advertentiecampagnes op Facebook. In essentie is de werking op beide platforms tegelijk. Het is mogelijk om een CSV bestand te uploaden met e-mailadressen en wanneer deze matchen met ingelogde Google-accounts kun je op dat moment advertenties vertonen aan die gebruikers.

Deze targeting methode is uitermate effectief wanneer je een nieuw product onder de aandacht wilt brengen bij bestaande klanten.

YouTube-gebruikers

Tot slot de remarketing richting jouw YouTube-gebruikers. Deze optie biedt de mogelijkheid om advertenties te tonen aan mensen die lid zijn van je Youtube kanaal of een interactie hebben gehad met een van jouw video’s op YouTube.

Geautomatiseerde remarketinglijsten

Naast de remarketinglijsten die je zelf kunt aanmaken probeert Google het je ook gemakkelijker te maken door een aantal lijsten al zelf automatisch aan te reiken. Een overzicht.

Alle bezoekers

Deze lijst bestaat uit alle bezoekers van je website in een bepaalde periode.

Alle geconverteerde bezoekers

Deze lijst bestaat uit alle bezoekers die in een bepaalde periode een conversie hebben opgeleverd.

Vergelijkbaar met Alle bezoekers

Deze lijst wordt door Google samengesteld en lijkt sterk op de lookalike targeting binnen Facebook campagnes. Google stelt een lijst samen op basis van de profielen van jouw website bezoekers. Kortom, een lijst van mensen voor wie je website mogelijk interessant kan zijn.