Page content

Hoe werkt zoekwoordtargeting?

Zonder zoekwoorden geen Google Ads. Nagenoeg elke zoekopdracht in de zoekmachine staat garant voor een rijtje tekstadvertenties van adverteerders die graag de aandacht trekken van de zoeker, juist op de ene zoekwoord.

De verschillende typen zoekwoorden

Maak gebruik van de kracht van de verschillende typen zoekwoorden van Google Ads. Zet brede zoekwoorden, brede zoekwoorden met modifer, woordgroepen en exact zoeken op de juiste manier in. Bespaar hiermee geld door gericht te werken met exacte zoekwoorden, hark veel verkeer binnen en krijg ideeën voor nieuwe effectieve zoekwoord combinaties door brede zoekwoorden. Wat zijn de termen waar jouw klanten op zoeken, hoe kom je hier achter en waarop wil je gevonden worden en dus adverteren? En natuurlijk, hoe zorg je voor een optimaal rendement uit de binnengehaalde kliks? We kijken naar de verschillende soorten zoekwoorden.

Brede zoekwoorden

De brede zoekwoorden zijn de zoekwoorden die alles opvangen. Buiten de zoekterm om worden ook synoniemen, soortgelijke woorden en meervouden en enkelvouden getoond. Dit type zoekwoord wordt nauwelijks meer gebruikt, omdat er te veel vervuiling optreedt.

Voorbeeld honden knuffels

Wel:
puppy knuffel
hond knuffel bestellen
hondenknuffel
pluche honden

Brede zoekwoorden met modifier

In plaats van de standaard brede zoekwoorden raden wij het gebruik van brede zoekwoorden met modifier aan. De modifier is in dit geval een + voor het zoekwoord. Dit type toont, net als de brede zoekwoorden, verschillende varianten, maar dan minder extreem waardoor er minder vervuiling optreedt.

Voorbeeld +honden +knuffels

Wel:
honden knuffels kopen
knuffels honden bestellen

Niet:
puppy knuffels
pluche honden kopen

Woordgroepen

Gebruik woordgroepen als je de omvang van je zoekwoorden verder wilt beperken. Een woordgroep voer je in door voor en na het zoekwoord een dubbel aanhalingsteken “ te plaatsen. Je verplicht Google hiermee de advertentie alleen te tonen indien alle zoekwoorden die binnen de woordgroep geplaatst zijn in de zoekopdracht voorbijkomen.

Voorbeeld “honden knuffels”

Wel:
honden knuffels
honden knuffels kopen
hondenknuffels kopen

Niet:
puppy knuffels
honden kopen

Exacte zoekwoorden

De laatste stap waarmee je het net van zoekwoorden kunt verkleinen zijn de exacte zoekwoorden. Exacte zoekwoorden vul je in tussen vierkante haakjes [ ]. Hiermee verplicht je Google de advertentie alleen te tonen indien de zoekopdracht exact overeenkomt met de door jou opgegeven term tussen haakjes.

Voorbeeld [honden knuffels]

Wel:
honden knuffels

Niet:
hondenknuffels kopen
honden knuffel bestellen

Gebruik van bestemmings-URL’s

Wist je dat je ook op zoekwoordniveau landingspagina’s kunt instellen? Je kunt daardoor bij één enkele advertentiegroep toch specifieke pagina’s aangeven waar de zoeker naartoe gestuurd mag worden. Dit heeft een zeer positief effect op de kwaliteitsscore, omdat je veel relevanter kunt zijn dan wanneer je dit nalaat.

Zoekwoorden verwijderen

Word je gevonden op woorden die je zelf belangrijk vindt maar leveren ze geen conversies op? Laat dan je ego los en verwijder deze niet rendabele woorden vandaag nog. Het is zonde om budget te besteden aan woorden die wel relevant lijken maar niks opleveren.

Longtail zoekwoorden

Hoe breder een zoekwoord, hoe meer je per klik zult moeten betalen. Maak daarom gebruik van longtail zoekwoorden en adverteer zo breed mogelijk. Hieronder een voorbeeld van 3 zoekwoorden waarbij de longtail zich steeds uitbreidt.

• luisterboek
• download luisterboek
• download luisterboek kopen

Uitsluitingswoorden

Niets is zo zonde als geld weggooien als het niet nodig is. Hier zijn uitsluitingswoorden je beste vriend. Deze woorden helpen je voorkomen dat je gevonden wordt op woorden waarvan je weet dat je er geen omzet mee zult behalen. Een praktisch voorbeeld is de situatie van 123luisterboek.nl. Mensen die zoeken op het woord “torrent” willen wel luisterboeken downloaden, maar hebben geen koopintentie. Wegstrepen dus.