Page content

Wat is advertentieplanning?

Een handige tool binnen Google Ads is de advertentieplanning. Deze planning kun je beheren via de campagne-instellingen. Hiermee bepaalt je wanneer je advertenties mogen worden weergegeven. Kopen jouw klanten bijvoorbeeld nooit tussen 23:00u en 07:00u, schakel dit tijdvak dan uit. Kopen jouw klanten juist vaker op vrijdagavond, stel dan een hogere bieding in tijdens deze uren, om meer bezoekers en dus meer verkopen te realiseren.

Advertentieplanning inschakelen

Wanneer je advertentieplanning wilt inschakelen ga je via het onderdeel “alle campagnes” naar het tabblad Advertentieplanning. Vervolgens klik je hier op de rode knop om een advertentieplanning toe te voegen. Hierna kun je de betreffende campagne selecteren. De tijden kunnen voor alle dagen gelijk zijn, maar je kunt er ook voor kiezen om per weekdag een ander tijdschema in te zetten.

Kiezen dankzij Google Analytics

Op basis van je gezond verstand over wanneer je klanten kopen en een beetje onderbuikgevoel kom je al een heel eind, maar veel beter is het om voorafgaand aan het instellen van een advertentieplanning een analyse te maken in Google Analytics.

In Google Analytics maak je een aangepast rapport waarin je de uren van de dag weergeeft, eventueel met de dimensie weekdag erbij om daar ook onderscheid in te kunnen maken. Deze data zet je tegenover de cijfermatige KPI’s, zoals een aankoop in je webwinkel of een offerte aanvraag. Geen idee hoe je een aangepast rapport in Google Analytics kunt maken? Probeer dan eens een rapport te vinden met de data waarnaar je op zoek bent via de functie Importeren uit galerij.