Page content

Wat is Google Ads?

Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Je adverteert hiermee in de zoekresultaten van Google. Een advertentie via Google Ads staat bovenaan in de zoekresultaten. Dit zijn de betaalde zoekresultaten en zijn te herkennen door de afkorting Adv. voor een zoekresultaat.

Keyword planner

Google Ads was voorheen Google Adwords en opereert al enige tijd onder de nieuwe naam. Wanneer je inlogt bij Google Ads, kom je terecht in het dashboard. Daar kun je je advertenties in beheren.

Google Ads kent verschillende tools die je kunt gebruiken bij het maken van je advertentie. De belangrijkste daarin is de keyword planner. Met behulp van die tool kun je opzoek gaan naar een geschikt keyword voor je advertentie.

Binnen de keyword planner kun je een ingegeven zoekwoord analyseren op onder andere zoekvolume per maand en de concurentie.

Deze informatie is niet alleen handig bij het samenstellen van je advertentie. Je kunt de info ook gebruik om zoektermen te bepalen wanneer je organisch in de zoekmachine wilt ‘scoren’.

Zoekwoord vinden

Om te kunnen starten met Google Ads ga je eerst op zoek naar een zoekwoord voor je advertentie. Dat hoeft niet perse het zoekwoord te zijn waarop je organisch gevonden wilt worden.

Het zoekwoord voor de advertentie kan ook te maken hebben met aanverwante zaken waar jouw doelgroep op zoekt en zich mee bezig houdt.

Niet geheel onbelangrijk is dus je doelgroep en de kennis van je doelgroep.

Verkoop je autoverzekeringen, dan kun je gaan adverteren op een zoekwoord met daarin het woord autoverzekering. Echter, je kunt ook adverteren op het zoekwoord auto kopen.

Geef je meditatie cursussen en is je doelgroep ook geïnteresseerd in yoga, dan kun je voor je advertentie een zoekwoord gebruiken dat met yoga te maken heeft.

Op die manier kun jij jouw doelgroep met je advertentie op verschillende manieren bereiken.

Tot slot, conversie in de gaten houden

Houd je advertenties en hoe ze presteren goed in de gaten. Na verloop van tijd kun je steeds gemakkelijker handelen op die cijfers. Vergeet niet dat de conversie belangrijk is voor jouw bedrijf. Zonder conversie geen omzet.