Wat is Google Ads? Google Ads Kennisbank artikel van DGOC
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is Google Ads?

Wat is Google Ads?

Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Je adverteert hiermee in de zoekresultaten van Google. Een advertentie via Google Ads staat bovenaan in de zoekresultaten. Dit zijn de betaalde zoekresultaten en zijn te herkennen doordat er ‘advertentie’ staat voor een zoekresultaat.

Keyword planner

Google Ads was voorheen Google Adwords en opereert al enige tijd onder de nieuwe naam. Wanneer je inlogt bij Google Ads, kom je terecht in het dashboard. Daar kun je je advertenties in beheren. Google Ads kent verschillende tools die je kunt gebruiken bij het maken van je advertentie. De belangrijkste daarin is de keyword planner. Met behulp van die tool kun je opzoek gaan naar een geschikt keyword voor je advertentie. Binnen de keyword planner kun je een ingegeven zoekwoord analyseren op onder andere zoekvolume per maand en de concurentie. Deze informatie is niet alleen handig bij het samenstellen van je advertentie. Je kunt de info ook gebruik om zoektermen te bepalen wanneer je organisch in de zoekmachine wilt ‘scoren’.

Zoekwoorden & targeting

Om te kunnen starten met Google Search Ads ga je eerst op zoek naar een zoekwoord voor je advertentie. Dat hoeft niet per se het zoekwoord te zijn waarop je organisch gevonden wilt worden. Het zoekwoord voor de advertentie kan ook te maken hebben met aanverwante zaken waar jouw doelgroep op zoekt en zich mee bezig houdt. Niet geheel onbelangrijk is dus je doelgroep en de kennis van je doelgroep. Verkoop je autoverzekeringen, dan kun je gaan adverteren op een zoekwoord met daarin het woord autoverzekering. Echter, je kunt ook adverteren op het zoekwoord auto kopen. Geef je meditatiecursussen en is je doelgroep ook geïnteresseerd in yoga, dan kun je voor je advertentie een zoekwoord gebruiken dat met yoga te maken heeft. Op die manier kun jij jouw doelgroep met je advertentie op verschillende manieren bereiken.

Het is naast zoekwoorden ook mogelijk om op bepaalde doelgroepen te targeten binnen Google Ads. Je kunt kiezen voor remarketing lijsten bijvoorbeeld maar ook voor affiniteitsdoelgroepen of in-market doelgroepen. Het is ook mogelijk om een custom intent groep aan te maken, deze is gebaseerd op zoekwoorden en URL’s.

Search Ads

Dit zijn de ‘normale’ zoekadvertenties die er uit zien als normale zoekresultaten. Hier staat alleen bij dat het om een advertentie gaat in plaats van om een organisch zoekresultaat. Je hebt uitgebreide tekstadvertenties, responsieve tekstadvertenties en dynamische tekstadvertenties. Via een tekstadvertentie link je naar de landingspagina die je wilt promoten. Zie hier een voorbeeld:

Search ad voorbeeld

Shopping Ads

Een andere variatie van Google Ads zijn de Google Shopping advertenties die net zoals de tekstadvertenties tevoorschijn komen in de Google zoekresultaten. Het grote verschil is echter dat deze advertenties boven of aan de zijkant van de pagina te zien zijn in de vorm van een titel, afbeelding en prijs. De shopping advertenties lopen via Google Merchant center. Daar heb je de mogelijkheid om een feed te uploaden, te koppelen of zelfs de producten apart toe te voegen. Bekijk hier een voorbeeld van Google shopping:

Shopping ad voorbeeld

YouTube Ads

Ook YouTube behoord tot het netwerk van Google en de videoadvertenties die je daar regelmatig te zien krijgt kun je ook via Google Ads beheren en aanmaken. Er zijn skippable en non skippable in-stream ads, sidebar ads, bumper ads en discovery ads. Bekijk hier een voorbeeld van een Youtube advertentie:

YouTube Ad

Display Ads

Ten slotte zijn er display ads voor Google. Deze advertenties zijn vaak html banners of responsieve display advertenties. Je kunt deze aanmaken binnen Google Ads met teksten, plaatjes en zelfs video’s maar ook maken in HTML5 met bijvoorbeeld Adobe Animate of Google Web Designer. Je kunt hier bewegende display banners mee maken die de aandacht trekken. Zie heir een voorbeeld van een Display banner:

Display ad voorbeeld

Tot slot, conversie in de gaten houden

Houd je advertenties en hoe ze presteren goed in de gaten. Na verloop van tijd kun je steeds gemakkelijker handelen op die cijfers. Vergeet niet dat de conversie belangrijk is voor jouw bedrijf. Zonder conversie geen omzet.

Google Ads management

Het maken en onderhouden van Google Ads campagnes is een vak apart. Google Ads uitbesteden? Neem dan een kijkje bij onze Google Ads uitbesteden pagina.

Wij houden van cookies