Wat is RLSA? Remarketing lijsten voor Search Ads
arrow_drop_up arrow_drop_down
RLSA Lijsten

Wat is RLSA?

RLSA staat letterlijk voor Remarketing List Search Ads. Dit komt er op neer dat je remarketing lijsten toe kunt voegen aan je zoekcampagnes binnen Google Ads. Dit is een optie die veel mensen niet kennen en waar ook te weinig gebruik van gemaakt wordt.

Hoe werkt het?

We zullen hier in het kort uitleggen hoe je dit gemakkelijk en snel kunt doen voor al jouw search campagnes binnen Google Ads. Je kunt dit binnen een dag makkelijk volledig inrichten zodat je hier in de toekomst nog veel plezier van kunt hebben. Het mooiste van deze optie is dat het in eerste instantie helemaal niks extra kost en je een berg waardevolle informatie oplevert.

Stap 1: Begin met het aanmaken van remarketing lijsten

In het geval je deze nog niet hebt kun je het beste na het lezen van dit artikel hier meteen mee beginnen. Hoe eerder je dit doet hoe beter. Remarketing lijsten werken namelijk niet met terugwerkende kracht en worden elke dag beetje bij beetje gevuld. Ik zal heel een paar handige voorbeelden van lijsten geven maar je kunt hier meer over lezen in ons blog wat hier binnenkort over uitkomt.

  • Alle gebruikers (Alle bezoekers van je website van een gekozen periode)
  • Converters (Iedereen die een aankoop heeft gedaan of een andere conversie)
  • Winkelwagen verlaters (Iedereen die wel iets in de winkelwagen heeft gedaan maar geen aankoop heeft gedaan)
  • Terugkerende bezoekers
  • Nieuwe bezoekers
  • Bezoekers van bepaalde bestseller pagina’s of andere waardevolle pagina’s

Het is de bedoeling dat je van alle bovenstaande lijsten weer meerdere variaties maakt. Je kunt lijsten maken van de afgelopen 7 dagen, 14 dagen, 30 dagen of nog meer. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel traffic er op je website komt en hoeveel zin dit natuurlijk heeft. Hoe meer verkeer en traffic, hoe meer remarketing lijsten. Je kunt theoretisch zelfs voor elke pagina een lijst maken of voor elke actie die men voltooid op je website. Het is namelijk maar een kleine moeite om deze lijsten aan te maken. Je kunt vervolgens ook weer combinaties maken zoals alle gebruikers behalve alle converters.

Stap 2: Voeg alle remarketing lijsten toe aan al je search campagnes

Je kunt deze lijsten bij Audiences terug vinden en ze toevoegen aan je search campagnes. Let wel op dat je ze als observatie toevoegt! Je moet ze absoluut niet bij targeting toevoegen omdat anders niemand buiten deze lijsten je search ads meer vind:

Oberservation

Zorg ervoor dat je bij elke campagne elke lijst hebt toegevoegd ter observatie. Je kunt ook andere audiences toevoegen die al door Google zijn aangemaakt. Hier zitten echter wel vaak miljoenen mensen in en dit zijn hele brede audiences zoals affinity of in-market audiences.

Stap 3: Wacht een maand tot je lijsten groot genoeg zijn

In deze tijd gun je al je remarketing lijsten de tijd om zicht te vullen met personen die op jouw website geweest zijn. Dit kan soms lang duren en soms is een lijst na een paar dagen al goed genoeg. Je hebt op zijn minst 1000 personen in een lijst nodig voordat deze bruikbaar is in Google Ads. Het ligt er natuurlijk weer aan hoeveel website bezoekers jij op bepaalde pagina’s krijgt hoe snel je dit lukt en of het überhaupt lukt om de lijst vol te krijgen.

Stap 4: Wacht weer een maand nadat de lijsten vol genoeg zijn

In de volgende maand verzameld Google Ads informatie over alle personen die in al jouw lijsten staan als deze personen tegelijkertijd ook op jouw advertenties klikken. Dus als bijvoorbeeld een winkelwagen verlater een week later op een advertentie klikt en iets koopt dan kun jij dit zo zien. Deze informatie zou je anders nooit ter beschikking hebben. Dit is extreem waardevolle informatie die je vervolgens weer kunt gebruiken. Je hoeft gelukkig alleen de eerste 2 maanden te wachten en daarna loopt het gewoon door en heb je deze informatie altijd tot je beschikking.

Stap 5: Gebruik de verkregen nieuwe informatie om je campagnes te optimaliseren.

Je kunt heel makkelijk zien welke groepen jouw producten wel en niet jou producten of diensten willen kopen en wat wel en niet converteert. Vervolgens kun je bepaalde groepen mensen bijvoorbeeld volledig uitsluiten of de biedingen verlagen of verhogen. Het is logisch als je bij goed converterende lijsten de biedingen altijd iets hoger zet zodat je advertentie zeker bovenaan staat. Bij slecht converterende lijsten doe je deze uiteraard omlaag.

Je kunt in sommige gevallen als het volume groot genoeg is voor deze lijsten volledig nieuwe campagnes aanmaken die wel 100% getarget zijn op een remarketing lijst. Men zoekt hier dan toch al zoveel naar dat dit niet uitmaakt. Je kunt dan de tekst advertenties nog beter hierop instemmen.

Je kunt je search campagnes door het toevoegen van lijsten dus erg goed optimaliseren. Je kunt in het geval dat je een extreem laag budget hebt er zelfs voor kiezen om hier alleen maar op te targeten. Je zult dan alleen geen nieuwe klanten bereiken maar wel een hogere conversie ratio. Je kunt dan bijvoorbeeld ook je zoekwoorden veel breder instellen.

Liever Google Ads uitbesteden?

Mocht jij dit allemaal veel te veel werk vinden of er niet uit komen dan staan wij natuurlijk klaar om jou een stapje verder te helpen. Je kunt altijd Google Ads uitbesteden bij DGOC!

Wij houden van cookies