Page content

Wat zijn advertentie-extensies?

Advertentie-extensies zijn de toevoegingen die je bij advertenties ziet staan. Er zijn verschillende soorten extensies. We nemen ze in dit kennisbank artikel één voor één door. Je kunt de advertentie-extensies in Google Ads beheren onder het gelijknamige tabblad. De extensies helpen je om meer informatie bij jouw advertenties te plaatsen en zorgen voor een hogere CTR naar uw website.

Het complete overzicht ziet er als volgt uit:

• Extensies voor sitelinks
• Locatie-extensies
• Oproepextensies
• App-extensies
• Recensie-extensies
• Highlight-extensies
• Extensies voor website-informatie
• Geautomatiseerde extensies

Extensies voor sitelinks

Sitelinks zijn de blauwe extra linkjes onder uw advertentietekst. Je kunt zelf bepalen welke linkjes hier komen te staan en welke tekst je hier gebruikt. Zorg ervoor dat je de sitelinks laat aansluiten op jouw campagne. Ook op het niveau van advertentiegroepen kun je sitelinks aanmaken. Op deze manier kun je deze links nog relevanter inzetten.

Locatie-extensies

Met een locatie-extensie geef je de locatie van jouw bedrijf aan. Ook kunnen zaken als een telefoonnummer en openingstijden worden weergegeven. Vooral erg handig voor retailers die online actief zijn en waar de consument ook naar binnen mag wandelen.

Oproepextensies

Oproepextensies zijn ideaal voor mobiel gebruik. Stel dat jouw mogelijke klant door de stad loopt en zich afvraagt of jouw winkel nog een bepaald type product op voorraad heeft? Vanuit de advertentie kan de klant je direct bellen en de juiste informatie krijgen.

App-extensies

De app-extensie geeft je de mogelijkheid om vanuit de advertentie op een mobiel apparaat direct door te linken naar de download pagina binnen een app winkel, zoals de App Store van Apple of Google Play. Hiermee maak je de klantreis zo kort als maar mogelijk is indien jouw doelstelling is om downloads van je applicatie te stimuleren. Let op: deze extensie voegt een tekstlink toe naar je app in de advertentie en dit is niet hetzelfde als de Universele app-campagne.

Recensie-extensies

De recensie-extensie is een vrij bijzondere extensie. In tegenstelling tot de geautomatiseerde extensie verkopersbeoordelingen, wat in essentie ook recensies zijn, kunt u bij deze extensie zelf de review tekst invullen die mag worden weergegeven bij de advertentie. Voorwaarde hierbij is dat je de bron waar de recensie is gepubliceerd ook vermeld. Hoewel wij deze extensie in Nederland in de praktijk maar zelden voorbij zien komen, zijn er toch een aantal praktische toepassingen.

• Zakelijke recensies van belangrijke partners waarmee je geassocieerd wilt worden;
• Citaten over een artiest of band uit gerenommeerde bladen;
• Aanbevelingen over je restaurant van een journalist.

Highlight-extensies

De highlight-extensie is bedoeld om de USP’s van je bedrijf te benoemen, zodat je daar in de advertentietekst en in de extensie voor sitelinks geen ruimte meer voor hoeft te reserveren. Het is een mooi extra middel om ervoor te zorgen dat jouw advertentie meer opvalt.

Extensies voor website-informatie

De extensie voor website-informatie deed in 2016 zijn intrede. Deze extensie biedt je in aanvulling op de highlight-extensie de gelegenheid om bijvoorbeeld voorzieningen of typen producten toe te lichten. Deze extensie werkt met een kop waaronder je de services of voorzieningen een lijst kunt benoemen.

Rapport ‘Geautomatiseerde extensies’

Het rapport ‘Geautomatiseerde extensies’ geeft inzicht over zaken waarover we eerst niets wisten. Het is mogelijk om te zien in hoeverre de verkopersbeoordelingen een positieve bijdrage leveren aan de CTR van advertenties.

Advertentie-extensies advies

Bepaal voor jouw eigen campagnes met welke advertentie-extensies jij jouw doelstellingen het beste kunt bereiken. Ook hier geldt weer dat het een kwestie is van testen, testen en testen.