Wat zijn Dynamic Search Ads? 🤔 DGOC Online kennisbank
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat zijn Dynamic Search Ads?

Wat zijn Dynamic Search Ads?

Dynamische zoekadvertenties (DSA's) zijn een makkelijke manier om onverwacht verkeer op je website te krijgen. Ze vangen unieke zoekopdrachten op die vervolgens kunnen leiden tot nieuwe inzichten. Dynamische zoekadvertenties helpen om de missende factors op te vullen waar je andere zoekcampagnes misschien niet in slagen.

Wat zijn dynamische zoekadvertenties (DSA's)?

Dynamische zoekadvertenties zijn zoekadvertenties die worden weergegeven op basis van de inhoud van je website. Google crawlt je site en zoekt vervolgens naar zoektermen gerelateerd  aan de inhoud op je website. Vanaf dat moment worden de kop en de bestemmingspagina dynamisch gegenereerd om overeen te komen met de zoekterm. Hierdoor komen soms zoektermen en advertenties te ontstaan waar je anders misschien nooit over na had gedacht.

Ad group instellingen

DSA campagnes verschillen van het opzetten van een ‘normale’ zoekcampagne. Voordat je met deze stap begint, moet je bepalen je je hele website, specifieke pagina's op je site of specifieke categorieën op je site wilt targeten. Je moet wel zelf de beschrijvingen van je advertenties schrijven. Daarom wil je ervoor zorgen dat wat je target in overeen komt met de beschrijvingsregels die je gebruikt.

Ten eerste moet je je dynamische advertentiedoelen kiezen. (3 opties)

  • Aanbevolen categorieën voor je website: Google selecteert vooraf categorieën op basis van de inhoud van je site. Hiervoor kies je de specifieke categorieën die op de specifieke advertentiegroep zouden worden getarget.
  • Specifieke webpagina's: Je bepaalt de specifieke pagina's waarop je wilt targeten.
  • Alle webpagina's: Je target dan de hele website.

De advertentie wordt vervolgens door Google aangemaakt en ziet er aan de voorkant precies hetzelfde uit als alle andere tekstadvertenties. Het is dus alleen aan de achterkant binnen het Google Ads systeem anders net zoals de responsieve tekstadvertenties.

Let wel goed op dat je landingspagina’s goed zijn en daar ook goede en logische teksten instaan. In sommige gevallen kan het automatische systeem van Google wel eens vreemde combinaties of vreemde koppen aanmaken. Als dit het geval is kun je het beste geen DSA’s gebruiken voor die specifieke pagina.

Heb jij nog hulp nodig bij je Google Ads strategie of advertenties? Neem dan gerust eens een kijkje op onze Google Ads uitbesteden pagina!

Wij houden van cookies