Wat is Google Analytics 4? - DGOC online kennisbank
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is Google Analytics 4?

Wat is Google Analytics 4?

Google heeft een nieuwe versie van Google Analytics geïntroduceerd. Het wordt de standaardversie van Google Analytics en is nu beschikbaar als property in je Google Analytics account. Dit was voorheen de app + web property. De versie werkt voorlopig nog naast de UA-versie (Universal Analytics) van Analytics. Dit komt omdat het systeem zo anders is dat de data niet meegenomen kan worden.

Dit betekent dus ook dat je een nieuwe property aan moet maken. De oude property die je gebruikt wordt niet geüpdatet of meegenomen. Dus in de oude versie ga je gewoon door met waar je al mee bezig was en de nieuwe draait voorlopig erlangs. Je begint wel helemaal opnieuw met data verzamelen in de nieuwe property. Aangezien er nog veel functionaliteiten missen in Analytics 4 is het ook nog wel nodig om de UA-versie te gebruiken. Wat er (nog) mist in Analytics 4 is:

  • Meerdere weergaves per property
  • De integratie met Google Search Console
  • Het maken van dashboards
  • Je bouncepercentage bekijken
  • Rapporten voor website-snelheid
  • Rapporten voor zoekopdrachten

Sommige van deze functionaliteiten komen te vervallen en worden vervangen door andere. Maar tot Analytics 4 is waar het hoort te zijn is het dus verstandig om de oude versie ook gewoon nog te gebruiken. Het is wel belangrijk om alvast een property aan te maken zodat je zo snel mogelijk begint met het verzamelen van data.

Wat betekent de nieuwe versie voor marketeers?

De nieuwe Google Analytics 4 heeft een aantal belangrijke functies die het heel anders maakt dan de oude versie. Een van de grootste verschillen is de nieuwe functie voor gegevensmodellering die AI (artificial intelligence) gebruikt om gaten in de gegevens op te vullen waar de oude Analytics kan worden geblokkeerd door cookietoestemmingsregels of een geblokkeerd JavaScript. Ook is de gebruikersinterface voor Google Analytics 4 heel anders.

Google beschrijft de nieuwe Google Analytics als een volgende generatie van 'privacy-first'-tracking, x-channel measurement en op AI gebaseerde voorspellende gegevensverzameling tegelijk.

Door de geavanceerde machine learning van Google kunnen de nieuwe Analytics-gegevens voor websiteverkeer en gebruikersgedrag worden ingevuld zonder te vertrouwen op 'hits' van elke pagina.

Google Analytics 4 is gebouwd op hetzelfde platform voor het 'App + Web'-systeem dat ze in 2019 hebben uitgebracht. De App + Web-versie van Analytics was voornamelijk gericht op cross-channel data wat betekent dat het marketeers een manier bood om gebruikers te volgen via apps, software en een website.

GA4 draait helemaal om 'events'. Deze gebeurtenissen zijn de belangrijkste manier waarop gegevens worden gepresenteerd in de nieuwe Google Analytics.

Google Analytics 4 is vooral ontstaan uit nieuwe privacybeschermingswetten (zoals de AVG) en de slechtere stabiliteit van traditionele analytics. Veel bedrijven die de traditionele Universal Google Analytics gebruiken komen vaak problemen tegen met onnauwkeurige of ontbrekende gegevens.

Wat is het beste aan Google Analytics 4?

  • Het is gebouwd met machine learning als de belangrijkste vorm van gegevensmeting.
  • Het is erop gericht marketeers een "vollediger inzicht te geven in het klanttraject op verschillende apparaten.
  • Het is ontworpen om 'toekomstbestendig' te zijn en te werken zonder cookies of identificerende gegevens.
  • Google Analytics 4 toont 'data streams' in plaats van de weergaven en segmenten die worden gebruikt door oude Universal Analytics-properties.
  • Er is geen 'weergaveniveau' van GA4. Universal Analytics heeft drie niveaus (Account, Property en View). GA4 heeft alleen Account- en Property-niveaus.
  • Het bewerken en volgen van gebeurtenissen is nu binnen de gebruikersinterface mogelijk. Je hoeft dus geen code meer aan te passen om gebeurtenissen te meten.
  • Er is nu een "Life Cycle Report", dat een van de grootste veranderingen in Analytics lijkt te zijn en zich richt op de gebruikersreis. E-commerce reporting hoort hier ook bij.
  • Je kunt nu gegevens importeren die niet uit de website komen zoals vanuit apps.
  • Cross-domain tracking is nu mogelijk.

Hoe stel je de nieuwe Analytics 4 property in?

Wanneer je de nieuwe analytics property in wil stellen volg je de volgende stappen:

  1. Ga naar beheer
  2. Open de property die je wilt upgraden
  3. Klik op ‘upgraden naar Analytics 4’
  4. Je ziet nu een venster die aangeeft dat je een nieuwe property aan moet maken
  5. Klik op ‘aan de slag’
  6. Je property is nu aangemaakt
  7. Stel nu de tracking code in op je website, dit kun je met de algemene site tag doen (zonder tag manager) of alleen het ID (Met de tag manager of sommige websitesystemen doen dit automatisch)
Bekijk hier de video over hoe je de Google Analytics 4 tag installeerd:


Wanneer je klaar bent met het installeren van de Analytics tag dan zul je je conversies, gebeurtenissen en filters opnieuw in moeten stellen. Als je dit allemaal gedaan hebt dan is jouw Google Analytics 4 helemaal klaar voor gebruik en kun je starten met het meten van data.

Heb jij meer hulp nodig bij het instellen van je Google Analytics 4? Je kunt altijd contact met ons opnemen en wij helpen je graag verder!

Bekijk hier ook de video over de nieuwe User Interface van Analytics 4:


Wij houden van cookies