Wat is Twitch marketing? πŸŽ₯ DGOC Online kennisbank
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is Twitch marketing?

Wat is Twitch marketing? πŸŽ₯

Twitch is het grootste online streaming platform ter wereld en onderdeel van Amazon. Er zijn dagelijks ongeveer 17,5 miljoen bezoekers per dag te vinden op Twitch en meer dan 400 miljoen streams gaan live elke maand. Dit platform mag dus absoluut niet genegeerd worden in de onlinemarketingwereld. Het is op meerdere manieren mogelijk om jouw producten of services te promoten via Twitch.

Hoe werkt Twitch? πŸ’‘

Twitch is een streaming platform waar iedereen die een account maakt live kan streamen. Vervolgens kunnen mensen jouw streams tegenkomen en je volgen. Om veel volgers te krijgen zul je natuurlijk veel moeten streamen en goede waardevolle content moeten creëren. Er zijn bijvoorbeeld categorieën waar je op kunt klikken en daar zie je de streamers die nu live zijn. Het is vaak ook op regio nauwkeurig.

Twitch wordt het meeste gebruikt door gamers die tegelijkertijd aan het streamen en aan het gamen zijn. Zo kun je op hun beeldscherm meekijken en hun commentaar beluisteren. Het platform wordt echter ook steeds populairder onder andere streamers. Het is dus niet alleen voor gamers bedoeld.

Hoe kun je als streamer geld verdienen op Twitch?

Twitch heeft hun eigen affiliate programma voor streamers. Je wordt hier automatisch voor uitgenodigd wanneer je meer dan 50 abonnees hebt en minimaal 500 minuten streamt per maand. Als je lid bent van dit affiliate programma kun je geld verdienen door game sales, bits (een soort betaalde emoticons die kijkers naar je kunnen sturen) en subscriptions. Dit is is wanneer iemand een betaald abonnement pakt via je kanaal zodat diegene onder andere geen reclame meer ziet en gratis emoticons krijgt.

Hoe kun je als bedrijf zijnde profiteren van Twitch?

Het is mogelijk om via display en videoadvertenties jouw producten of services te promoten. Het is een beetje vergelijkbaar met YouTube advertenties:

twitch ads


Je video ads worden dan vertoont in de livestreams wanneer je geen subscriber bent. Je kunt je aanmelden via twitchadvertising.tv. Dit is echter lang niet de beste manier om via twitch je bedrijf te promoten! Je kunt namelijk duizenden kijkers bereiken met influencer marketing via Twitch! Bekijk hier een voorbeeld van een influencer streamer:

afbeelding van een twitch streamer


Hoe werkt influencer marketing via Twitch? 🀷

Het is vooral een erg jonge doelgroep van tussen de 16 en 34 jaar die Twitch het meeste gebruiken. Ook is het vooral een doelgroep die voor een groot deel uit gamers bestaat en 65% is mannelijk en maar 35 procent vrouwelijk. Dus houdt er rekening mee dat Twitch meestal alleen goed werkt voor deze doelgroepen. Dit is natuurlijk ook van de streamer afhankelijk. Andere doelgroepen kijken namelijk andere video’s. Er zijn talloze streamers met soms wel miljoenen volgers en duizenden views elke dag. Je kunt deze mensen inhuren om je producten te promoten.

Het belangrijkste is dat de kijkers geëntertaind worden en blijven. Het is dus geen goed idee om alleen maar een stream te maken puur over een product wat je wilt promoten. Veel kijkers zien bepaalde streamers namelijk ook al een voorbeeld of zijn er simpelweg fan van. Als deze streamers dan dus een bepaald product promoten of gewoon gebruiken terwijl ze in beeld zijn dan kan dit een erg positief effect hebben op de sales van dat product of die service.

Het is belangrijk om een goede balans te vinden in entertainment en marketing of sales in een stream. De meeste kijkers begrijpen goed dat dit gebeurt dus het moet niet te overdreven gepromoot worden in een stream.

Een groot voordeel is dat het live is en mensen niet zomaar wegklikken. Het is ook veel natuurlijker dan een vooraf gemaakte video ad.  De inhoud die het beste presteert en de meeste betrokkenheid krijgt op sociale media en Twitch is vermakelijk, inspirerend, leerzaam, een verhaal vertelt of kortingen biedt. De video's waarin je producten worden getoond moeten interessant, leuk en informatief zijn. Ze zullen het waarschijnlijk nog beter doen als je het koppelt aan een weggeefactie of contest.

Vind de juiste streamer! πŸ™‹‍♀️

Het is natuurlijk niet altijd makkelijk om de juiste streamer te vinden dus waar je op moet letten is het volgende:

  • Volgers en views
  • Genre
  • Doelgroep
  • Taal
  • Engagement & Activiteit

Het is belangrijk dat een streamer genoeg volgers heeft natuurlijk en ook daadwerkelijk vaak streamt en actief communiceert met zijn of haar audience. Daarnaast moet de doelgroep en het genre waarin de streamer streamt bij jouw product of service passen.  Het is erg belangrijk dat streamers actief met hun doelgroep praten. Ze kunnen namelijk gewoon chatten in de chat naast de stream.

Wil jij ook je producten promoten met een stream? Wij kunnen voor jou een goede influencer zoeken die bij je past. Neem contact met ons op als je hier in geïnteresseerd bent!

Wij houden van cookies