Wat heb je nodig om in Duitsland via FBA te mogen verkopen?
Wat heb je nodig om in Duitsland via FBA te mogen verkopen?

Wat heb je nodig om in Duitsland via FBA te mogen verkopen?

Het verkopen via Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) is voor veel bedrijven extreem aantrekkelijk omdat je je eigen voorraad niet hoeft te beheren en geen losse pakketjes hoeft te versturen naar je individuele klanten. Wanneer je dit wilt doen zul je echter misschien wel tegen een aantal problemen aan gaan lopen. Daarom dat wij dit artikel voor je hebben geschreven.

Je hebt namelijk verschillende dingen nodig om voor Amazon FBA te kunnen gaan verkopen. Wij zullen in dit artikel de stappen die je zult moeten volgen voor je door lopen. We focussen hierbij op Duitsland omdat FBA in Nederland nog via Duitsland loopt en Duitsland ook de grootste Amazon marktplaats van Europa is.

Een Amazon Seller Central account

Om via FBA te verkopen heb je ten eerste een account nodig. Een account kun je aanmaken via www.sellercentral.amazon.de. Wanneer je je wilt aanmelden zul je je bedrijfsgegevens en ook je persoonlijke gegevens in moeten vullen. Hou dus je identiteitsbewijs bij de hand.

Voor je bedrijf heb je een bewijs van inschrijving, KVK-nummer, Btw-nummer en soms een organogram met een stempel van je bedrijf nodig. Het ligt eraan wat voor bedrijfsvorm je hebt. Je moet daarnaast ook bewijs leveren van je adres door middel van bijvoorbeeld een water of stroomrekening.

Je producten moeten voldoen aan de vereisten van Amazon

Je producten moeten aan de richtlijnen voldoen anders worden ze niet geaccepteerd door Amazon. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden van tevoren zodat je niet tegen de lamp aan loopt. Wat niet mag in Amazon FBA is:

  • Hazmat producten oftewel ‘dangerous goods’
  • Alcohol
  • Etenswaren
  • Bloemen en planten
  • Wapens en vuurwerk
  • Video media en videospellen
  • Gift cards
  • Tabak
  • Seks- en sensualiteitsproducten
  • Medicijnen
  • Elk product dat langer is dan 150cm in lengte
  • Elk product dat meer dan 30kg weegt
  • Elk product met een omtrek die groter is dan 3 meter
  • Alles met een houdbaarheidsdatum

Dat is nogal een waslijst met producten die je niet mag verkopen dus let goed op dat je product niet in een van deze categorieën valt. Als je precies wilt weten wat je niet mag verkopen via FBA dan kun je dat ook bekijken op de Amazon pagina hierover.

Je hebt een Duits Btw-nummer nodig

Voor FBA heb je een Btw-nummer nodig in het land waar je producten liggen. Wanneer dit alleen Duitsland is dan heb je alleen een Duits Btw-nummer nodig, en wanneer in Engeland alleen een Engels Btw-nummer. Wanneer je via PAN-European FBA verkoopt dan wordt je voorraad over Europa verspreid en zul je dus in elk land een Btw-nummer nodig hebben:

Amazon FBA

Voor de Duitse BTW bij Amazon heb je 3 verschillende onderdelen nodig, dit zijn namelijk:

  • Steuernummer: Dit is het Btw-nummer (Tax Identification Number) en is voor binnenlandse belasting.
  • Umsatzsteuer-Identifikationsnummer (USt-IdNr.): Dit het belasting identificatienummer (VAT Registration Number) dat je nodig hebt. Het begint altijd met DE gevolgd door 9 cijfers.
  • F22-bescheinigung: Dit is het German TAX certificate dat je moet uploaden. De Certificate Expiry Date staat hierop.

Dit zul je bij een Duits belastingkantoor aan moeten vragen. Let wel op dat dit je geld kost en je hier soms wel tot 2 maanden op moet wachten.

Wat moet je zelf doen voor Amazon FBA?

Wanneer je je account op orde hebt en je producten als FBA-producten hebt gelist dan kun je beginnen met het aanmaken van een FBA-order. Je kunt dit relatief makkelijk doen in je Seller Central account. Je selecteert de producten in je ‘inventory’ en vervolgens klik je op ‘send/ replenish inventory’.

Je kunt vervolgens een shipping plan aanmaken in de portal. Je moet ook aangeven of je wilt dat Amazon de producten labels geeft of dat de bestaande EAN-barcodes voldoende zijn. Vaak is het beter om Amazon de producten te laten labelen omdat er veel vervuiling in het systeem van de EAN-codes zit. Sommige producten zijn hier überhaupt niet geschikt voor. Je moet dan wel zelf de stickers uitprinten en op de producten plakken.

Vervolgens geef je aan hoe je producten verpakt zijn, de afmetingen, het gewicht en hoe ze verzonden worden. Wanneer je dit allemaal hebt ingesteld dan krijg je de verzendlabels van Amazon. Je zult deze labels op de verzenddozen moeten plakken en de tracking informatie in het systeem in moeten voeren.

Het wijst zichzelf allemaal uit als je eraan begint, het is namelijk een stapsgewijs proces. Daarna is het afwachten tot je producten binnenkomen bij het desbetreffende magazijn van Amazon en gaat de verkoopt vervolgens automatisch!

Heb jij meer hulp nodig? Neem contact op! Ben je geïnteresseerd in Amazon uitbesteden? Neem dan eens een kijkje op onze Amazon uitbesteden pagina.

arrow_drop_up arrow_drop_down