Hoe creëer je een productbundel in Amazon? - DGOC kennisbank
arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe creëer je een productbundel in Amazon?

Hoe creëer je een productbundel op Amazon?

Wanneer je producten wil bundelen op Amazon dan zijn er meerdere manieren om dit te doen. Ben jij op Amazon Amerika actief? Dan is hier een tool voor binnen Seller Central die op dit moment nog in Beta is. Dit zal hoogstwaarschijnlijk ook ooit in Europa beschikbaar worden maar dit is nog niet het geval. Wanneer je alleen in Europa actief bent op Amazon dan kun je bijvoorbeeld een nieuwe listing maken of een cross promotion doen.

Amazon Virtual Bundle

De Amazon Virtual Bundle is een tool binnen Amazon Seller Central die ervoor zorgt dat jij je producten kunt bundelen. Je kunt dan 2 tot 5 producten als bundel verkopen. Je moet hier wel de merkregistratie voor je eigen merk voor ontgrendeld hebben. Deze manier van producten bundelen is zichtbaar op de productpagina’s als ‘make it a bundle’.

Met deze bundels creëer je eigenlijk een nieuwe gecombineerde listing die ook in de zoekresultaten terug te vinden is. Het is eigen gewoon een combinatie met 2 tot 5 producten. De stappen om dit aan te maken zijn:

  1. Ga naar Brands > Virtual Bundles
  2. Kies 2 tot 5 ASIN’s
  3. Klik op ‘Done adding products’
  4. Upload afbeeldingen voor je bundel
  5. Voeg een titel toe
  6. Voeg de prijs toe
  7. Voeg een beschrijving en bullet points toe en bedenk een SKU voor je bundel
  8. Klik op ‘Save and publish’

Nu is je bundel aangemaakt en is deze zichtbaar op het Amazon platform. Het nadeel is dat dit nog alleen in Amerika beschikbaar is en je een merkregistratie nodig hebt. Maar de grootste nadelen is dat je reviews van de losse producten (nog) niet gedeeld worden met de bundels en je geen sponsored products kunt gebruiken. Wel kun je dit in combinatie met FBA doen.

Maak een nieuwe listing aan

Je hebt natuurlijk ook de optie om zelf een bundel te creëren. Je zult hierbij een nieuw product toe moeten voegen met een eigen GTIN (EAN/ UPC/ ISBN) code. Je maakt vervolgens een volledig nieuwe listing aan met foto’s, een titel, een beschrijving, bullet points en een eigen prijs. Dit is eigenlijk een volledig op zichzelf staand product op deze manier.

Er zijn vervolgens 3 verschillende manieren om dit soort orders te verwerken:

  • Maak een nieuw FBA-product aan: Je zult dan een nieuwe verpakking moeten maken voor de bundel. Je kunt vervolgens de 2 of meer gebundelde producten in deze doos doen en voorzien van een barcode. Op deze manier zul je dus wel extra voorraad moeten sturen van de bundels en hier ook rekening mee moeten houden.
  • Verstuur de producten zelf: Wanneer jij ervoor kiest om niet met FBA te werken dan hoef je dus ook niet per se een aparte voorraad aan de kant te houden. Je kunt er voor kiezen om op het moment dat je een bestelling binnen krijgt deze samen te versturen naar je klant in een verzenddoos.
  • Verstuur de producten via je bestaande FBA voorraad: Wanneer je de bestaande FBA voorraad wilt gebruiken om je bundel te verkopen dan zul je handmatig een ‘Multi-Channel Fulfillment order’ aan moeten maken vanuit je voorraad bij elke binnenkomende order. Je kunt dan iets goedkoper de beide producten vanuit je FBA-voorraad naar de klant sturen in één order. Vervolgens geef je bij de binnenkomende order aan dat deze is verstuurd. Op deze manier heb je je voorraad wel bij Amazon liggen maar hoef je hier niet een nieuw FBA-product voor te maken met een eigen verpakking. Het grote nadeel hiervan is dat je het handmatig moet doen en deze orders niet onder Prime vallen. Ook zul je je voorraad goed zelf in de gaten moeten houden.
Fulfillment order maken voorbeeld

Cross Promotion

Ten slotte is er een gemakkelijkere methode dan de twee hierboven maar wel minder effectief. Deze methode is technisch gezien ook geen bundel. Je kunt een crosspromotie maken in Amazon Seller Central. Een voorbeeld hiervan is:

‘Koop 1 stuk van product A en ontvang product B gratis of met korting.’

Je ziet deze promoties vervolgens ook terug op de productpagina van je product. Het is in te stellen via Advertising > Manage Promotions.

Je kunt gebruik maken van een afbeelding bijvoorbeeld om deze promotie nog eens extra te laten opvallen.

Kom je er nog steeds niet uit? Laat ons je helpen en neem contact op of laat je Amazon marketing uitbesteden.

Wij houden van cookies