Wat is Amazon SEO?
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is Amazon SEO?

Wat is Amazon SEO?

Amazon SEO is het verbeteren van je vindbaarheid binnen Amazon door je productlistings zo goed mogelijk te maken. Het is belangrijk dat je listings zo compleet mogelijk zijn en veel relevante zoekwoorden en zoektermen bevatten. Er zijn verschillende manieren om je SEO te verbeteren op Amazon. De verschillende mogelijkheden die je hebt bespreken we in dit artikel.

De titel

De titel is dé plek die het meest belangrijk is voor je SEO. Zorg dus ook dat je belangrijkste zoekwoorden hierin staan. Het is echter belangrijk dat je de merknaam, variant, maat of hoeveelheid en de productnaam hier ook in zet. Voor de rest kun je spelen met zoekwoorden maar laat het er wel natuurlijk uitzien.

Bulletpoints

De bulletpoints is het stuk tekst dat iemand als eerste te zien krijgt na de titel wanneer op een product wordt geklikt. Hier moeten dé USP’s van je product staan. Zorg dat hier duidelijke informatie over je product staat. Af en toe zie je nog steeds listings met maar 1 of 2 bullet points of helemaal niks. De bullet points moeten de klant overtuigen.

Beschrijving

De beschrijving is het stukje tekst dat je ziet wanneer je naar onderen scrolt. Het is belangrijk om je listings zo compleet mogelijk te maken. De beschrijving kun je gebruiken om je product zo goed mogelijk uit te leggen. Je kunt ook HTML-tags gebruiken voor een mooiere opmaak.

A+ content

A+ content is een extra toevoeging voor verrijkte content. Dit is alleen beschikbaar wanneer jij de merkeigenaar bent. Je moet dus aan Amazon aantonen dat je merk geregistreerd staat en jij hier de rechten van hebt. Met A+ content kun je je productpagina’s een stuk mooier maken en verschillende soorten content toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld vergelijkingstabellen, afbeeldingen met tekst en meer toevoegen. Zorg ervoor dat alle informatie die iemand zou willen weten ook beschikbaar is en communiceer de voordelen van het product goed. Daarnaast moet je je product ook mooi presenteren. Gebruik dit ook voor cross-selling, je kunt namelijk je andere producten ook laten zien.

Backend zoekwoorden

Doe een goed zoekwoordonderzoek en zorg ervoor dat je weet waar consumenten op zoeken. Vervolgens is het belangrijk om deze zoekwoorden toe te voegen aan je backend zoekwoord lijst. Ook zul je deze zoekwoorden moeten verwerken in je titel, en in mindere mate in de bulletpoints en andere beschrijvingen. In de backend is het verstandig om zo veel mogelijk relevante zoektermen toevoegen.

De prijs

De prijs is niet per se een SEO-dingetje omdat elk product een prijs heeft maar het is wel zo ongeveer het eerste waar een potentiële klant naar kijkt. Zorg dus voor psychologisch goede prijzen. Test hier ook een beetje mee en kijk wat bepaalde prijsveranderingen voor impact hebben. Het is ook belangrijk om onderzoek te doen en competitief te zijn.

Afbeeldingen

Zorg voor mooie afbeeldingen en zorg ervoor dat je je product zo goed mogelijk weergeeft. Je eerst afbeelding moet een witte afbeelding zijn en je product zo goed mogelijk weergeven. Voor de rest kun je gebruik maken van ambiance afbeeldingen en je product vanuit verschillende hoeken laten zien. Maak ook gebruik van afbeeldingen waar de werkelijke afmetingen en dergelijke opstaan wanneer dit relevant is. Goede afbeeldingen zal je een hoop meer clicks en conversies opleveren.

Reviews

Reviews zijn binnen Amazon echt superbelangrijk. Het kan ervoor zorgen dat je product niet meer verkocht wordt maar het kan er ook voor zorgen dat je producten een superboost krijgen. Wat je kunt doen om dit zelf te verbeteren is reageren op elke review die je krijgt. Op deze manier zien klanten je als een betrouwbare verkoper. Vertrouwen is erg belangrijk in e-commerce en reviews zijn dé manier om dit te doen.

Vragen en antwoorden

De vragen die klanten kunnen stellen op de productpagina zijn minstens zo belangrijk als reviews. Klanten vragen vaak naar specifieke details van de applicatie of andere informatie die ze niet kunnen vinden op de productpagina. Verkopers of andere klanten kunnen vragen beantwoorden. Het is belangrijk dat vragen juist beantwoord worden dus beantwoord deze vragen zo snel mogelijk. Uiteindelijk verbeter je hier ook je listings door omdat bepaalde onduidelijkheden verholpen worden.

Productinformatie

Je productinformatie moet zo goed mogelijk ingevuld worden. Je wilt natuurlijk dat je klanten al deze informatie hebben zodat je niet achteraf retourzendingen krijgt omdat iemand de productinformatie niet wist. Ook is het beter voor je listings wanneer deze volledig zijn ingevuld. Ook komt dit terug in de filteropties waardoor het extra belangrijk is.

Fulfillment by Amazon

Ook wel FBA genoemd zorgt voor een betere ranking binnen Amazon. Amazon geeft deze sellers over het algemeen de voorkeur omdat deze producten in hun eigen magazijn liggen. Ook is dit voordelig voor Prime members omdat ze geen verzendkosten betalen.

Amazon SEO uitbesteden

Wij bij DGOC kunnen je perfect helpen om je Amazon listings sterker en competitief te maken. Wij doen dit met plezier en weten waar we mee bezig zijn. Neem een kijkje op onze Amazon uitbesteden pagina wanneer je hierin geïnteresseerd bent.

Wij houden van cookies