Wat is Amazon Vendor Central? - DGOC online kennisbank
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is Amazon Vendor Central?

Wat is Amazon Vendor Central?

Amazon Vendor Central is een invitation only programma van Amazon. Het is een ‘customer demand driven’ systeem waarbij Amazon producten besteld bij de leverancier. Om in aanmerking te komen voor Amazon Vendor Central zul je een eigen (bekend) merk moeten hebben of een distributeur moeten zijn die genoeg omzet maakt om interessant te zijn. Een andere mogelijkheid is als je een Seller bent die extreem goede resultaten boekt.

Amazon Vendor Central is het retail gedeelte van Amazon terwijl Amazon Seller Central meer een marktplaats is waar iedereen zo mee kan beginnen. Er zijn een aantal voordelen en nadelen die we in dit artikel bespreken.

Wat zijn de voordelen van Amazon Vendor Central?

  • Volledige controle over je listings en content (dit is bij Seller Central niet het geval).
  • Onderhandelde commerciële voorwaarden. Je kunt onderhandelen over de inkoopsprijs en je kunt je SRP (Suggested Retail Price) bespreken.
  • Toegang tot alle Amazon advertising, marketing en promoties (hoewel dit verschil met Seller Central tegenwoordig nog maar minimaal is sinds Amazon advertising een aparte portal heeft). Je kunt echter met een Vendor manager speciale deals opstarten.
  • Je hoeft geen orders zelf af te handelen. Amazon verkoopt direct aan de klant. Jij verkoopt alleen aan Amazon zelf.
  • Je kunt gebruik maken van Amazon Retail Analytics (ARA) en ARA Premium. Dit is een uitgebreid rapport dat je inzicht geeft in consumentengedrag, sales, geografische informatie, trends, reviews, zoektermen, page views en meer.
  • Je producten zullen hoger ranken net als dit in mindere mate bij FBA het geval is. De producten zijn immers door Amazon gekocht en Amazon wil deze graag verkopen.
  • Amazon zal off-Amazon promoties doen zoals e-mail marketing en display banner ads.
  • Je hoeft géén buitenlandse BTW-nummers aan te vragen en in het buitenland BTW te betalen.
  • Goede Amazon customer service omdat Amazon de verkoper is.

Wat zijn de nadelen van Amazon Vendor Central?

  • Geen volledige controle over de prijs. Je kunt geen verkoopprijsafspraken maken met Amazon. Zij kopen immers producten in en verkopen deze vervolgens zelf.
  • Het is alleen beschikbaar op uitnodiging.
  • Gelimiteerd klantcontact met de eindklanten.
  • Winstgevendheid is lager door prijzen die verlaagd worden en fees die je betaald voor acties en promoties.

Hoe kun je Vendor Central het beste gebruiken?

Over het algemeen heb je het meeste profijt van Vendor Central wanneer je een hybride aanpak toepast. Dit wil zeggen dat je Seller Central en Vendor Central allebei gebruikt zodat je de voordelen van beide systemen kunt gebruiken. De voordelen van het ook gebruiken van Seller Central zijn:

  • Je zorgt er zo voor dat je nooit zonder voorraad komt te zitten
  • Je kunt direct klantcontact hebben
  • Je hebt meer zelf in de hand en je kunt makkelijk en snel nieuwe producten live zetten.

Een aantal tips voor als je met Vendor Central begint:

  • Begin niet met je hele catalogus tegelijk. Begin met een klein gedeelte en kijk hoe het gaat.
  • Onderhandel in het begin over je kosten.
  • Weiger in te stemmen met verhogingen van coöp- en schadevergoedingen wanneer deze worden opgelegd. Je bent dit niet verplicht namelijk.
  • Stel je productkosten hoog in. Je marges zijn namelijk waarschijnlijk lager.

Als je momenteel verkoopt op Amazon FBA en je geen problemen hebt met de BTW hoef je Vendor Central niet per se te gebruiken. Je kunt eventueel een uitnodiging van Vendor Central accepteren en een klein deel van je catalogus opsturen voor het geval je situatie ooit veranderd en je Vendor Central toch wilt gebruiken. Je Vendor Central-buyer zal je waarschijnlijk onder druk zetten om je volledige catalogus op te sturen maar je kunt deze verzoeken gewoon negeren.

Wanneer je een groot merk bent met BTW problemen is Vendor Central misschien wel je enige optie om bekendheid te krijgen op Amazon. Hoewel Vendor Central niet heel veel voordelen heeft ten opzichte van Amazon FBA heeft het wel veel voordelen ten opzichte van een Seller Central Merchant Fulfilled-werkwijze.

Over het algemeen zorgt een Vendor account wel voor meer sales maar ook voor meer kosten en je moet zelf de overweging maken of je dit wilt en of dit goed is voor je business. Heb je hier meer vragen over? Dan neem contact op met ons. Je kunt natuurlijk ook je Amazon activiteiten laten uitbesteden.

Wij houden van cookies