Wat is het A9 algoritme van Amazon? Platform Marketing Kennisbank
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is het A9 algoritme van Amazon?

Wat is het A9 algoritme van Amazon?

Om hoog in de zoekresultaten van Google te eindigen, is het belangrijk dat je website ‘zoekmachinevriendelijk’ is. Met het toevoegen van onder andere de juiste trefwoorden, metadata en content, zorg je ervoor dat je site stijgt in de zoekresultaten. Maar wist je dat dit bij Amazon net zo werkt? Wie producten wil verkopen via Amazon, doet er dan ook goed aan om zich te verdiepen in Amazons eigen algoritme: het A9 algoritme.

Het doel van Amazons A9 algoritme

Aan de hand van het A9 algoritme bepaalt Amazon welke producten bovenaan staan in de resultatenlijst. Hoe dit precies werkt is vrij ingewikkeld en daar willen we je niet mee lastig vallen, maar belangrijk is dat het A9 algoritme is ontwikkeld voor de volgende twee doelen:
  1. De meest relevante producten koppelen aan de gebruikte zoekterm
  2. De best verkopende producten als eerste tonen (zodat Amazon zo veel mogelijk winst kan maken)
Jouw doel is uiteraard om te zorgen dat je producten bovenaan komen te staan, want hiermee is de kans op verkoop het grootst. Ga maar na: als jij iets zoekt of online wilt kopen, bekijk je vaak toch ook alleen maar de eerste pagina? Zo werkt het voor jouw potentiële klanten dus ook.

Zo werkt het A9 algoritme van Amazon

Wie een product zoekt in Amazon, vult een zoekterm in waarna de resultaten worden getoond. Deze resultaten worden uiteraard bepaald door welke zoektermen er gebruikt worden, maar ook door een aantal andere factoren. Het A9 algoritme baseert zijn resultaten onder andere op de volgende factoren, waarbij geldt ‘hoe vaker, hoe beter:
  • Hoe vaak een product wordt toegevoegd aan een winkelwagentje
  • Hoe vaak een product bekeken wordt
  • Hoe vaak een product verkocht wordt
  • Hoe vaak een zoekterm terugkomt op de productpagina
Daarnaast kijkt het A9 algoritme ook naar factoren als prijs, voorraadbeheer en productomschrijving. Je kunt je immers wel voorstellen dat een groot prijsverschil ten opzichte van de concurrentie de ranking beïnvloedt. En een product dat niet op voorraad is? Dat laat Amazon liever ook niet zien in de zoekresultaten.

Jouw Amazon SEO strategie

Het kan voor jou als ondernemer enorm interessant zijn om je producten via Amazon te verkopen, maar zoals je al gelezen hebt, is het belangrijk dat je nadenkt over een goede SEO-strategie. En wie kan je hier nou beter bij helpen dan de Amazon-specialisten van DGOC Online Marketing? Als je meer wilt weten over Amazon SEO of er meteen mee aan de slag wilt gaan, staan wij voor je klaar. Neem contact met ons op , dan nemen we samen alle mogelijkheden voor jouw bedrijf door.
Wij houden van cookies