Page content

Wat zijn Amazon Sponsored Products?

Bij Amazon is het, net als bijvoorbeeld bij bol.com, mogelijk om de producten die je verkoopt extra onder de aandacht te brengen bij consumenten. Dat kan op meerdere manieren. Eén van de manieren waarop je de verkoop van jouw producten kunt stimuleren is door middel van Amazon Sponsored Products. Meer over andere manieren om de verkoop van je producten te stimuleren lees je hier. Begin je net met het verkopen van je producten op Amazon? Dan is Amazon Sponsored Products een goede manier om de vindbaarheid van jouw producten te vergroten.

Nu vraag je je misschien af ‘Wat zijn Amazon Sponsored Products? en ‘Wanneer moet ik Amazon Sponsored Products gebruiken?‘ In dit artikel antwoord op die vragen en meer…

Amazon Sponsored Products

Wanneer je als consument op Amazon op zoek bent naar een bepaald product, voer je een zoekopdracht in in de zoekbalk. Stel, je zoekt op “polaroid camera”, dan toont Amazon je een lijst met producten die voldoen aan deze zoekopdracht. Als verkoper wil je natuurlijk dat jouw product zo hoog mogelijk in de zoekresultaten wordt getoond. Dit vergroot namelijk de kans dat je je producten verkoopt!

Naast organische resultaten, laat Amazon ook betaalde resultaten (ook wel advertenties) zien. De betaalde (of gesponsorde) resultaten staan meestal nog vóór de organische resultaten. Je herkent deze producten aan het label ‘gesponsord’. Wanneer je zoekt op bovengenoemd voorbeeld dan ziet dat er zo uit:

Amazon Sponsored Products

Amazon Sponsored Products: kosten-per-klik

Voor Amazon Sponsored Products betaal je volgens het ‘cost-per-click’ principe. Dit betekent dat je alleen betaalt wanneer er op je advertentie wordt geklikt. Hoeveel je precies betaalt per klik en wat je in totaal uit wil geven aan deze advertenties, kun je zelf instellen. Wanneer meerdere verkopers op bepaalde zoekwoorden adverteren, geldt: degene met het hoogste budget wordt bovenaan getoond.

Wanneer gebruik maken van Amazon Sponsored Products?

Het inzetten van Amazon Sponsored Products is vooral interessant voor producten waarop veel concurrentie is. Verkoop jij een product dat door veel verkopers wordt aangeboden op Amazon? Dan kan het lastig zijn om als nieuwe adverteerder organisch getoond te worden. Gebruik maken van Amazon Sponsored product loont in zo’n geval.

Wat is het verschil tussen Amazon Sponsored Products en Amazon Sponsored Brands?

Met Amazon Sponsored Products promoot je specifieke producten, terwijl Amazon Sponsored Brands is gericht op het promoten van een merk. Sponsored Brands zijn display-advertenties waarbij een logo van jouw merk wordt getoond met daarbij drie producten. Meer over Amazon Sponsored Brands lees je hier.

Lift mee op het succes van Amazon

Wij zien Amazon als een platform met enorme potentie. Amazon wordt een steeds belangrijkere speler in Europa en zal naar verwachting ook in Nederland een steeds grotere marktpositie krijgen. Wil jij meeliften op het succes van deze internetgigant? Dat kan, maar daar is wel kennis voor nodig! Wij hebben deze kennis in huis en helpen je graag om het meeste uit jouw investering in Amazon te halen. Neem contact met ons op, dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.

Meer lezen?

Wil je meer weten over adverteren op Amazon? Lees dan ook ‘Wat is Amazon Advertising?‘.