Wat is social media marketing? DGOC online kennisbank
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is social media marketing?

Wat is social media marketing?

Social media marketing is het marketen van producten of diensten via social mediakanalen. Veel gebruikte kanalen hiervoor zijn Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat en LinkedIn. Je hebt natuurlijk nog veel meer social mediakanalen waar marketing mogelijk is. In dit kennisbank artikel zullen we je uitleggen wat social media marketing nou precies in houdt.

Hoe kun je social media marketing gebruiken?

Social media marketing kun je op verschillende manieren gebruiken of een combinatie van verschillende manieren tegelijk:

  • Je eigen brand of bedrijfsprofiel online 🎉: Social media is een perfecte plek om met je brand of bedrijf online vindbaar te zijn. Je kunt dit gebruiken om je vindbaarheid op het internet een stuk te vergroten. Je kunt met een bedrijfspagina op LinkedIn, Facebook of Instagram een grote groep trouwe klanten en volgers creëren. Het is de ideale manier om meer aanwezig te zijn en extra aanspreekpunten te creëren. Dit is bovendien helemaal gratis.
  • Organische content 📚: Wat ook gratis is maar waar wel heel erg veel tijd in gaat zitten als je het goed wil doen is de niet betaalde content die jij op je kanalen post. Voorbeelden hiervan zijn video’s, tweets, blog previews, afbeeldingen en ga zo maar door. Bijna alles is mogelijk binnen de verschillende kanalen. Van YouTube tot Twitter tot TikTok. Voor alles content die jij wil delen is er wel een platform beschikbaar.
  • Interactief klantcontact 🗣️: Dit is een goeie manier die vaak wordt onderschat. Je kunt op social media extreem actief zijn als je dat wilt en daadwerkelijk contact hebben met je doelgroep en klanten. Je bent ook een aanspreekpunt voor vragen die men je zo kan sturen. Ook reviews worden op social media veel gebruikt. Het is aan jou om actief hierop te reageren zodat potentiële klanten kunnen zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied. Je kunt natuurlijk ook gewoon op je connecties hun posts reageren wat vaak ook positief ontvangen wordt.
  • Adverteren 💰: Je kunt natuurlijk ook betaalde advertenties via social media gebruiken. Dit is een wat duurdere vorm van social media marketing maar je kunt wel veel sneller een veel grotere doelgroep bereiken. Er zijn talloze manieren van betaald adverteren binnen social media. Je kunt zelfs je organische berichten boosten of compleet nieuwe advertentievideo’s maken voor YouTube advertenties.

Welke kanalen worden gebruikt voor social media marketing?

  • Twitter 🐦: Twitter blijft nog altijd een immens populair platforms waar mensen dagelijks hun gedachtes en meningen tweeten. Ook bedrijven gebruiken dit veel om hun volgers up to date te houden met de nieuwste nieuwtjes. Je kunt ook gebruik maken van Twitteradvertenties.
  • Facebook 📘: Facebook is met ruim 10 miljoen gebruikers in Nederland nog steeds het grootste social media platform van nederland. Het is dus van groot belang dat je op Facebook actief je social media marketing blijft uitvoeren. Het is ook een uitgebreid platform waar je je eigen bedrijfspagina kunt maken en verhalen en berichten kunt posten en delen. Daarnaast kun je in de Facebook business manager advertenties maken en targeten op jouw doelgroep.
  • Instagram 📷: Instagram is het snelst groeiende platform in Nederland samen met TikTok. Het is een erg populair platform vooral onder een iets jongere doelgroep dan Facebook. Het is ook meer op beelden gefocust dan op tekst en je kunt ook geen nieuwsberichten en links delen (alleen een naar je website in je bedrijfsprofiel). Het is een goed platform om je brand visueel met foto’s, korte video’s en verhalen uit te beelden. Klikadvertenties zijn dan wel weer mogelijk.
  • YouTube 🎥: YouTube is hét social media platform voor video en dat blijft het waarschijnlijk ook nog heel lang. Dit is de plek van vloggers en van bedrijven die online erg actief zijn met video. Je kunt een hele follower base creëren wanneer je goed bent in YouTube zodat je zelfs hier alleen al je geld mee kan verdienen. Ook kun je via Google Ads je eigen YouTube videoadvertenties inzetten en redelijk goedkoop een grote doelgroep bereiken.
  • Pinterest 📌: Pinterest is eigenlijk een digitaal prikbord waar je online je eigen pins kunt maken of pins van andere in verzamelingen zet. Het wordt veel gebruikt om ideeën op te doen en de wereld in te brengen. Via Pinterest ads kun je ook je pins promoten en aan een grotere doelgroep laten zien tegen betaling. Pinterest is ook wel een visuele zoekmachine voor leuke ideeën. Het is erg gefocust op inspiratie.
  • Snapchat 👻: De app van snapchat wordt vooral gebruikt door de wat jongere doelgroep. Snapchat is begonnen met verhalen die vervolgens weer gekopieerd zijn door Facebook en Instagram. Het is een soort messenger app met verhalen, tijdelijke berichten en foto’s. Ook de snapchat filters zijn immens populair onder jongeren. Je kunt snapchat advertenties gebruiken om in de verhalen te verschijnen.
  • TikTok 🎬: Bij TikTok is het de bedoeling dat je TikTok’s maakt en geen advertenties. Dat je dit slim kunt combineren is natuurlijk een goed idee. Je kunt echter natuurlijk ook gebruik maken van TikTok ads en betaalde ads maken. Het is een relatief nieuw platform wat nog veel kansen biedt in de toekomst.
  • LinkedIn⛓: LinkedIn is dé plek online om te netwerken. Je kunt je eigen bedrijfspagina maken en deze promoten en je hebt talloze sales tools om leads binnen te harken. Ook kun je gebruik maken van de relatief dure LinkedIn ads. LinkedIn is onmisbaar voor elke business!
  • Tumblr 👍: Dit is een wat minder bekend platform in Nederland. Het wordt vooral gebruikt voor miniblogs. Je kunt pagina’s volgen die waardevolle content posten of zelf dit soort content maken en promoten. Als je graag content maakt en deze deelt is Tumblr zeker eens interessant om naar te kijken. Je kunt ook bijvoorbeeld een blog sponsoren zodat deze vaker bekeken wordt.

Social media marketing voor je social mediastrategie

Het is dus helemaal aan jou om te bepalen welke strategieën en platformen jij gebruikt voor je online marketingstrategie. Het belangrijkste is dat je voor jezelf de juiste keuze en combinaties maakt. Niet iedereen heeft natuurlijk de tijd om alle platformen volledig te benutten en te gebruiken. Dit is ook niet per se de bedoeling omdat sommige platformen voor jouw business gewoon beter werken dan andere.

Kom jij er niet uit wat het beste voor jou is? Wij kunnen je altijd adviseren en helpen met jouw online social mediastrategie. Je hoeft alleen maar even contact op te nemen! Je kunt ook eens onze social media uitbesteden pagina bekijken als je daar in geïnteresseerd bent.

Wij houden van cookies