Hoe werkt het TikTok algoritme? DGOC online kennisbank
arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe werkt het TikTok algoritme?

Hoe werkt het TikTok algoritme?

Voor de een betekent het urenlang online vermaak, voor de ander een sterke marketingtool: TikTok heeft alle soorten gebruikers wel wat interessants te bieden. De populariteit van deze app is in relatief korte tijd explosief gegroeid en heeft in 2020 al meer dan een miljoen Nederlandse gebruikers. Om mee te varen op het succes van TikTok, wil je inspelen op het algoritme van de app. Daarom lees je hier meer over hoe het algoritme van TikTok werkt.

Voor jou-pagina

In de TikTok-app heb je twee feeds om doorheen te scrollen: ‘volgend’ en ‘voor jou’. De ‘volgend’ feed geeft alleen video’s weer van accounts die je als gebruiker volgt, maar de voor jou-pagina biedt een veel breder scala aan content. Dit is dan ook de plek waar viral TikTok-content wordt geboren.

Wat er op de ‘voor jou’-pagina verschijnt, word gebaseerd op een aantal factoren voorgeschreven aan de gebruiker. Het algoritme analyseert deze factoren, weegt ze tegen elkaar af en bepaalt zo hoe de ‘voor jou’-pagina er voor de gebruiker uitziet.

Hashtags

Net als andere socialmediaplatformen, maakt TikTok gebruik van hashtags en captions. TikTok houdt vervolgens in de gaten welke video’s en bijbehorende hashtags een gebruiker bekijkt. De geconsumeerde hashtags worden meegenomen in het algoritme, om meer content met vergelijkbare hashtags aan de gebruiker aan te bieden.

Muziek

Uniek aan TikTok is toegang tot een enorm assortiment aan muziek en geluiden. Het geluid onder een video wordt ook meegenomen in de berekeningen van het algoritme. Dit is een bijzonder onderdeel van hoe het algoritme van TikTok werkt.

Als je bijvoorbeeld een aantal video’s van dezelfde challenge bekijkt, krijg je waarschijnlijk meer video’s van deze challenge in je feed voorgeschoteld. Dit komt doordat er onder de challenge video’s hetzelfde geluid zit, en TikTok onthoudt dit als een voorkeur.

Gebruikersinteractie

Interactie is een van de meeste duidelijke manieren voor een gebruiker om voorkeur aan te geven. Het is dan ook vrij logisch dat TikTok gedeeltelijk op likes en reacties baseert welke content op de ‘voor jou’-pagina terecht komt. Daarnaast zal content met veel interactie meer door het platform gedeeld worden, waardoor video’s uiteindelijk viral kunnen gaan.

Accountinstellingen

Als laatste factor doen ook de accountinstellingen ertoe. De ingestelde taal en locatie van het apparaat zijn bijvoorbeeld van invloed; een Nederlands ingestelde telefoon krijgt zo meer content van Nederlandstalige accounts te zien.

Hoe werkt het algoritme van TikTok?

Niet elke factor telt even zwaar mee in het algoritme van TikTok. Hoe de vork exact in de steel zit, wil TikTok niet verklappen. Maar door mee te werken met het algoritme kom je al een heel eind. Kun je vooralsnog wel wat hulp bij TikTok gebruiken? Neem dan contact met ons op.

 

Wij houden van cookies