Page content

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Heb je een website voor jouw organisatie of bedrijf? Dan ken je vast het belang van ‘scoren in Google’. Je wilt dat jouw website bovenaan de organische (onbetaalde) zoekresultaten komt te staan. Hoe hoger je scoort op voor jouw bedrijf relevante zoekwoorden, hoe meer bezoekers op jouw website komen. En hoe meer bezoekers er op jouw website komen, hoe meer naamsbekendheid je krijgt… dus hoe vaker mensen iets bij je kopen of een aanvraag bij je doen.

Om ervoor te zorgen dat je hoog scoort in Google en andere zoekmachines moet je ervoor zorgen dat de zoekmachine jouw website als ‘relevant’ ziet voor bepaalde zoekwoorden. Dit doe je door zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is, met andere woorden, alles wat je kunt doen om je webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Maar hoe werkt zoekmachine optimalisatie eigenlijk? In dit artikel leggen we het uit!

SEO, Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie, zoekmachine optimalisatie?

Allereerst, om eventuele verwarring uit de weg te helpen: alle bovenstaande begrippen betekenen hetzelfde. Search Engine Optimization is de Engelse term. De afkorting hiervan is SEO. De Nederlandse term is – volgens de officiële grammaticaregels –’zoekmachineoptimalisatie’, maar wordt ook vaak geschreven als ‘zoekmachine optimalisatie’. De reden dat vaak ‘zoekmachine optimalisatie’ wordt geschreven heeft te maken met – je raadt het al – het optimaliseren van de vindbaarheid van het artikel in Google. Omdat veel mensen zoeken op ‘zoekmachine optimalisatie’, gebruiken veel websites deze term in hun teksten.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

De volgorde waarin zoekmachines hun resultaten tonen, is afhankelijk van hun algoritme. Het algoritme van Google bepaalt aan de hand van meer dan 150 criteria welke websites ‘relevant’ zijn voor een bepaalde zoekopdracht.  Om dit te bepalen worden de teksten van webpagina’s automatisch doorzocht en wordt er gekeken naar meta-informatie van afbeeldingen, video’s, en meer.
Om je website te optimaliseren voor Google moet je op drie factoren letten:

  1. de textfactor
  2. de indexatiefactor
  3. de populariteitsfactor

De tekstfactor

Bij de tekstfactor is het van belang om te bepalen op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden en deze woorden te verwerken in de tekst van jouw website. Door zoekwoordenonderzoek te doen kun je erachter komen op welke woorden mensen zoeken.

Heb je bijvoorbeeld een fietsenwinkel in Arnhem? Dan is het goed om te weten of mensen vaker zoeken op ‘fietsband plakken Arnhem’ of op ‘fietsreparatie Arnhem’. Wordt er vooral gezocht op ‘fietsreparatie Arnhem’? Zorg er dan voor dat deze zoekwoorden naar voren komen in de tekst van jouw website. De zoekwoorden moeten in elk geval terugkomen in de paginatitel, de paginabeschrijving en een aantal tussenkopjes.

De indexatiefactor

Bij de indexatiefactor is het van belang dat de zoekmachine jouw webpagina goed kan ‘lezen’. De zoekmachine ‘leest’ de HTML-code van jouw website. Webpagina’s die gepresenteerd zijn in Flash of Javascript kunnen een webpagina onleesbaar en dus onvindbaar maken voor een zoekmachine.

De populariteitsfactor

Bij de populariteitsfactor gaat het om externe factoren die de zoekmachine laten weten hoe ‘populair’ jouw website is. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om relevante en kwalitatieve links vanuit andere websites naar jouw pagina, het aantal keer dat jouw website wordt genoemd op social media en het aantal keer dat er wordt doorgeklikt vanuit social media naar jouw website.

Meer weten over zoekmachine optimalisatie?

Wil je meer weten over zoekmachine optimalisatie? Lees dan ook: ‘Wat zijn organische zoekresultaten?’ en ‘Wat is het verschil tussen SEO en SEA?’ Zelf aan de slag gaan met zoekmachine optimalisatie? Lees dan het artikel ‘Kun je SEO zelf doen?’

Laat jij het optimaliseren van jouw website liever aan professionals over? Neem dan contact met ons op.