Page content

Kun je SEO (zoekmachine optimalisatie) zelf doen?

Kun je SEO (zoekmachine optimalisatie) zelf doen?

Wil je dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google? Dan moet je ervoor zorgen dat de zoekmachines jouw website als ‘relevant’ aanmerken. Hoe doe je dat? Door middel van Search Engine Optimalisation (SEO) of zoekmachine optimalisatie. Maar wat is SEO eigenlijk en (hoe) kun je dit zelf doen? In dit artikel leggen we dit uit.

Ja, je kunt SEO (zoekmachine optimalisatie) ook zelf doen!

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ja, je kunt zelf een aantal dingen doen om de SEO van jouw website te verbeteren!

Zoekmachine optimalisatie klinkt misschien ingewikkeld, maar er zijn zeker een aantal dingen die je zonder veel technische kennis zelf kunt doen om de positie van jouw website in Google te verbeteren.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation of zoekmachine optimalisatie; alles wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat jouw webpagina’s hoog scoren op bepaalde zoekwoorden en zoektermen in de organische zoekresultaten van een zoekmachine.┬á Het gaat hierbij dus niet om het adverteren op Google; dit valt onder SEA (Search Engine Advertising of zoekmachine adverteren). Meer over het verschil tussen SEO en SEA lees je hier.

SEO: wat kun je zelf doen? 7 tips!

Wil je zelf aan de slag gaan met SEO? Dan geven wij je hierbij 7 tips:

  1. Bedenk dat SEO een tijdrovende klus is. Bedenk dus goed of je tijd wilt besteden aan SEO of dat je het liever uitbesteedt aan een professionele partij. Heb je geen budget om je SEO uit te besteden en/of heb je tijd om dit zelf te doen? Wees dan realistisch: iedereen met een website wil goed gevonden worden. Verwacht dus niet te snel en te moeiteloos resultaat. Vooral wanneer er veel concurrentie is binnen jouw branche, is scoren op Google niet eenvoudig.
  2. Schrijf teksten die SEO-proof zijn. Dit doe je door de zoekwoorden waarop jij wilt worden gevonden te verwerken in jouw teksten. Door zoekwoordenonderzoek te doen, kom je erachter op welke woorden mensen vooral zoeken. Zorg er wel voor dat jouw website niet alleen is geschreven voor de zoekmachine. Een goed leesbare tekst is net zo belangrijk als het veelvuldig gebruiken van de juiste zoekwoorden.
  3. Zorg ervoor dat elke pagina een unieke meta-omschrijving heeft. Deze omschrijving wordt meestal letterlijk overgenomen in de zoekresultaten. Deze omschrijving moet dus uitnodigen om op jouw link te klikken. In de meeste CMS-programma’s kun je de meta-omschrijving eenvoudig invullen.
  4. Voeg metatags toe aan je afbeeldingen. De metatag moet omschrijven waar de foto over gaat, zodat Google ook deze informatie kan lezen.
  5. Doe aan link-building. Vraag websites die qua onderwerp gerelateerd zijn aan jouw website om een link naar jouw website te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat jouw website door zoekmachines wordt gezien als ‘populair’ of ‘relevant’.
  6. Wees actief op social media. Ook het aantal keer dat jouw website wordt genoemd op social media en het aantal keer dat mensen doorklikken vanuit social media naar jouw website, is van belang voor je SEO.
  7. Zorg ervoor dat jouw website een geldig SSL-certificaat heeft en dat jouw website alleen bereikbaar is via https://. Google vindt dit belangrijk omdat gegevens die via jouw website worden verzonden dan versleuteld zijn.

Gratis SEO-hulpmiddelen

Er zijn een aantal gratis hulpmiddelen die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van de SEO van jouw website. Lees hiervoor het artikel: ‘Welke gratis SEO-hulpmiddelen zijn er?

Schakel je toch liever een SEO-professional in?

Laat je het optimaliseren van jouw website liever over aan een professional? Neem dan vooral contact met ons op of bekijk direct onze SEO pakketten.