Wat is een meta description? DGOC online kennisbank
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is een meta description?

Wat is een meta description?

Een meta description of meta beschrijving is een stukje tekst van ongeveer 155 tekens dat in de SERP onder de titel te vinden is. Het is een stukje HTML-tekst van je pagina die er voor zorgt dat deze tekst getoond wordt in Google. Het is een erg belangrijk onderdeel van SEO omdat dit ook meetelt in de zoekopdracht.

De metabeschrijving is een HTML-tag, die er zo uitziet in de HTML-code voor de pagina:

Het doel van een meta descriptie is om je SERP’s aantrekkelijk te maken om op te klikken. Zorg dus ervoor dat de beschrijving die erin staat een pakkend stukje tekst is met relevante inhoud.

De meta beschrijving zelf heeft geen invloed op de ranking van je pagina maar deze meta beschrijving bepaald wel de CTR van je pagina. Deze CTR zorgt er echter wel weer voor dat je uiteindelijk hoger of lager in de zoekresultaten komt. Het is dus extreem belangrijk dat hier een goed stukje tekst staat. Samen met de titel van je pagina is dit een kleine preview van je pagina.

Hoe schrijf je het beste een meta beschrijving?

Maak er een motiverende tekst van

De meta beschrijving is een soort uitnodiging voor je pagina. Je kunt er dus geen saaie zin in zetten. Geef duidelijke informatie over de pagina en zorg dat mensen verder willen lezen. Je moet weten wat je krijgt en het moet geen clickbait zijn.

Gebruik niet meer dan 155 tekens

Je ziet meestal meta beschrijvingen in Google van 120 tot 155 tekens dus het is geen goed idee om deze langer te maken. Mensen die op Google zoeken kunnen het dan namelijk niet lezen wanneer deze tekst te lang is. Je moet voldoende plek nemen om de boodschap over te brengen maar het tegelijkertijd kort en pittig houden.

Helaas weet je niet precies wat Google weergeeft in de zoekresultaten. Soms is dit meer en soms wat minder dus daarom is het belangrijk om je tekst dus niet te lang te maken.

Gebruik je focus zoekwoord in de beschrijving

Wanneer de zoekopdracht overeenkomt met een van de woorden in de meta beschrijving dan zullen deze zwart gemarkeerd worden. Op deze manier is het veel aantrekkelijker om op de link te klikken. Zie in het onderstaande voorbeeld hoe het zoekwoord (Powtoon) dikgedrukt is:


In dit bovenstaande voorbeeld zie je dat de meta descriptie eigenlijk iets te lang is en niet alles wordt weergegeven. Er ontbreekt 1 woordje. Dit gaan we dus ook even aanpassen natuurlijk.

Zet er specificaties in

Als je een product verkoopt kan het helpen om technische specificaties erin te zetten. Je kunt bijvoorbeeld de fabrikant, SKU, prijs, dergelijke dingen opnoemen. Op deze manier weet iemand meteen waar die aan toe is en hoef je degene niet meer te veel te overtuigen.

Voeg een call-to-action toe

“We hebben weer een nieuwe collectie die jij wilt hebben. Bekijk hier meer!" De meta-omschrijving is je verkooptekst dus zorg dat er call-to-actions instaan! Uitnodigingen zoals Meer informatie, Nu downloaden, Gratis proberen of Lees meer zijn voorbeelden die je wilt gebruiken. In het voorbeeld hieronder zie je een meta beschrijving met een call to action:


Ben creatief en maak het uniek

Je kunt bijvoorbeeld niet voor elke pagina dezelfde beschrijving gebruiken omdat je dan niet de juiste informatie doorgeeft aan Google-gebruikers. Je kunt het nog beter leeg laten dan overal dezelfde beschrijving in te zetten. Google pakt dan een stukje tekst van je pagina. Het is echter altijd beter om zelf een unieke goede pakkende tekst te bedenken.

Zorg ervoor dat het overeenkomt met de inhoud van de pagina

Het is erg belangrijk om een kloppende beschrijving te gebruiken. Het is anders mogelijk dat Google je zal straffen en dan ben je niet meer goed vindbaar. Ook zal het je bounce percentage verhogen wanneer je een verkeerde beschrijving invult.

Wil jij ook goede meta beschrijvingen voor al je pagina's? Neem eens een kijkje op onze SEO uitbesteden pagina en laat ons je helpen!
Wij houden van cookies