Wat is het verschil tussen SEO en SEA? Zoekmachine Optimalisatie
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

De begrippen SEO en SEA zijn veelgehoord in de wereld van online marketing. Maar wat betekenen ze nu eigenlijk en wat is het verschil tussen deze twee begrippen? In dit artikel leggen we het uit!

Wat is SEO en SEA?

SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel 'zoekmachineoptimalisatie'. SEA staat voor Search Engine Advertising, in het Nederlands ook wel 'zoekmachine adverteren'. Beide begrippen hebben te maken met de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Wanneer je iets opzoekt op Google, krijg je een hele rits aan resultaten van websites die te maken hebben met jouw zoekopdracht. De volgorde van deze resultaten is natuurlijk van groot belang. Veel mensen klikken namelijk op één van de eerste resultaten. Als bedrijf wil je daarom dat jouw website 'hoog scoort'. Beide begrippen gaan over manieren waarop je met jouw website hoger kunt scoren in de zoekresultaten. Het verschil zit hem in de manier waarop je dit probeert te doen. Bij SEO doe je dit door je website te optimaliseren, bij SEA doe je dit door middel van advertenties.

Het verschil tussen SEO en SEA: wat is SEO?

SEO (zoekmachineoptimalisatie) is een verzamelnaam voor alle manieren waarop je jouw website kunt optimaliseren om de vindbaarheid van je website te verbeteren binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Om de volgorde van de zoekresultaten te bepalen, gebruiken zoekmachines een algoritme. Dit algoritme bepaalt welke websites het meest relevant zijn om weer te geven. Het algoritme van Google gebruikt hiervoor meer dan 150 criteria! SEO gaat over het optimaliseren van jouw website naar deze criteria, zodat Google jouw website het meest relevant vindt. Let op: niet alle criteria zijn bekend.

Het verschil tussen SEO en SEA: wat is SEA?

Bij SEA (zoekmachine adverteren) gaat het om de betaalde zoekresultaten. Deze worden nog bóven de organische zoekresultaten getoond. Google maar eens op 'autoverzekering': bij de eerste vier zoekresultaten staat advertentie. Je kunt een tekstadvertentie of responsieve zoekadvertentie maken. Wanneer meerdere websites adverteren op bepaalde zoekwoorden, dan hangt de plek van jouw advertentie onder andere af van het bod (het bedrag dat je hebt betaald voor de advertentie), de relevantie van jouw pagina, de manier waarop je jouw advertentie opmaakt en de zoekwoorden die je opgeeft.

Meer weten over SEO en SEA?

Wil je meer weten over SEO en SEA? Lees dan ook de artikelen 'Wat zijn organische zoekresultaten?', 'Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie?' En 'Wat kost SEO-optimalisatie?' Hulp nodig bij jouw SEO of SEA? Overweeg dan eens onze dienst Google Ads uitbesteden of SEO uitbesteden.
Reactie plaatsen
Wij houden van cookies