Wat is PageRank? DGOC SEO kennisbank
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is PageRank?

Wat is PageRank?

De PageRank oftewel PR van Google is een berekeningsmethode die door Google stichters Larry Page en Sergey Brin is gemaakt. Google probeert altijd de kwaliteit van de zoekresultaten zo hoog mogelijk te houden. Dit is de grootste reden dat PageRank is gemaakt. PageRank is een van de honderden factoren die meetellen voor SEO. PageRank gaat eigenlijk vooral over de kwaliteit en kwantiteit van inbound links van een pagina.

Hoe werkt Google PageRank?

De PageRank is een rank tussen de 0 en de 10 waarbij 10 het beste is en 0 het slechtste. Een voorbeeld van een webstite met een PageRank van 10 is twitter.com. Een nummer 10 PageRank krijg je echt niet zomaar. Dit is alleen weggelegd voor een handvol pagina’s.

Wanneer je een PageRank van 5 hebt dan doe je het al goed eigenlijk. Bij een PR van 3 of 4 doe je het redelijk en als beginnende websites zonder inbound links begin je eigenlijk altijd bij 0.

Het is helaas niet meer mogelijk om je PR te bekijken omdat Google deze informatie niet meer vrijgeeft. Vroeger kon je de PageRank zelfs terugvinden in de toolbar van je browser. Het is dus verborgen informatie maar niet minder belangrijk. Het is onderdeel van je ranking in de Google zoekresultaten. Het is echter niet het enige dat meetelt in hoe hoog jij in de zoekresultaten terug te vinden bent. De naam kan misschien een beetje verwarrend zijn. PageRank is dus niet de ranking binnen de Google zoekresultaten.

Wat is link juice?

Link juice wordt ook wel eens PageRank punten genoemd en het is de waarde die jij krijgt van links naar je pagina. De hoogte van deze juice hangt vooral van twee dingen af. Ten eerste is het hoeveel link juice de individuele pagina’s hebben die naar jouw pagina linken en ten tweede het totale aantal links die naar jouw linken.

Hoe wordt link juice doorgegeven?

Elke pagina heeft een maximaal aantal PageRank punten of link juice wat doorgegeven kan worden aan een andere pagina. Wanneer je linkt naar een andere pagina dan geef je deze link juice door aan deze pagina. Wanneer je echter linkt naar meerdere pagina’s dan wordt dit maximumaantal link juice opgedeeld in het aantal pagina’s waar je naartoe linkt. Interne links tellen ook mee hierbij. Wanneer je deze link juice niet door wilt geven kun je gebruik maken van no-follow links. Wanneer je dit doet telt Google deze link echter nog steeds mee als link dus krijgen de overige links minder juice mee. Hoeveel juice een pagina in totaal kan geven is afhankelijk van de pr-score van de pagina.

Het is tegenwoordig belangrijker binnen Google om goede kwalitatieve backlinks te hebben dan gekochte links van niet relevante websites. Wanneer je dit doet kun je zelfs een Google Penalty krijgen. Kijk hier dus mee uit. Het komt in de praktijk niet zo vaak voor dat je daadwerkelijk zo’n penalty krijgt maar als je het krijgt kom je er niet zo makkelijk meer vanaf.

Wij hopen dat dit artikel jou verder helpt met je SEO-optimalisatie! Maar mocht je er nog niet uit komen dan kun je altijd door ons je SEO laten uitbesteden.

Wij houden van cookies