Wat zijn long-tail zoekwoorden? SEO Kennisbank
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat zijn long-tail zoekwoorden?

Wat zijn long-tail zoekwoorden?

Long-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan. Dit zijn vaak hele zinnen waar vaker op gezocht wordt. Door deze long-tail zoekwoorden te gebruiken kun je een stuk specifieker targeten. Je kunt deze zoekwoorden ook in bijvoorbeeld Google Ads gebruiken als specifieke zoekwoorden. Hier zit vaak minder concurrentie op en is goedkoper per click.

70% van alle zoekopdrachten in zoekmachines zijn long-tail:

Search demand curve

Long-tail zoekwoorden richten zich meer op een niche. De term long-tail sleutelwoord komt uit het boek ‘The Long Tail’ van Chris Anderson. In dit boek lees je dat er voor vrijwel elk product een markt is. In veel gevallen is deze markt echter heel erg klein. Omdat het internet zo groot is maakt het je nicheproduct of uw niche-blogpost echter winstgevend. Er zit namelijk vaak veel minder concurrentie op. Hier vind je dus de meeste kansen.

Hoe veel Long-tail zoekwoorden moet je gebruiken?

Je kunt helaas niet alle blogposts optimaliseren voor dezelfde term zoals bijvoorbeeld [Search Engine Optimization], zelfs niet als al je artikelen over zoekmachine optimalisatie gaan. In plaats daarvan zou je een groot aantal blogposts moeten schrijven over allerlei long-tail varianten van je belangrijkste zoekterm. In het voorbeeld van SEO zou je kunnen schrijven over allerlei subcategorieën: interne linkbuilding strategie, wat is externe linkbuilding, hoe werken breadcrumbs en nog veel meer subonderwerpen van SEO. Je kunt het natuurlijk nog veel specifieker maken door een term te gebruiken als [Wat is het verschil tussen SEO en SEA?] bijvoorbeeld. Je moet proberen om een zo groot mogelijk scala aan long-tail zoektermen bij elkaar te vinden en hier overal aparte blogs of artikelen over schrijven. Het helpt je uiteindelijk allemaal om beter gevonden te worden binnen het thema SEO.

Het is natuurlijk slim om deze subcategorieën weer door te linken naar je hoofdpagina’s voor SEO zodat men via een omweg toch terecht komt bij je belangrijkste zoekwoorden.

Waarom je moet focussen op long-tail zoekwoorden?

Het is veel gemakkelijker om hoger te ranken voor long-tail-zoekwoorden dan voor meer algemene zoekwoorden. Er zit veel minder concurrentie op. Hoe specifieker het long-tail zoekwoord hoe beter. Vanwege de uitgestrektheid van internet is het gemakkelijker om uw doelgroep te vinden voor uw specifieke niche. Als je je concentreert op een groep long-tail-zoekwoorden ga je hier veel profijt van hebben in de toekomst.

Een ander groot voordeel is dat je long-tail zoekwoorden veel specifieker zijn en de kans dat iemand een dienst van je zal kopen natuurlijk ook veel groter is. Als je bijvoorbeeld op vakantie wil binnen Nederland en je voert [vakantie Nederland] in zul je minder snel iets boeken dan wanneer je [vakantiehuisje in Limburg] in voert. Hoe specifieker de zoekterm hoe groter vaak de kans op conversie.

Onderzoek naar long-tail zoekwoorden

Je moet natuurlijk wel een klein beetje onderzoek hierna doen vooraf. Als je long-tail zoekwoord té long-tail is zullen er natuurlijk bijna nooit mensen op zoeken en moet je je afvragen of je er veel tijd aan wilt besteden. Je kunt natuurlijk relatief makkelijk zoekwoord onderzoek doen via bepaalde tools zoals Ubersuggest. Lees ook ons artikel "Wat is Ubersuggest?" hierover.

Het kan nog al eens veel werk of moeilijk zijn om zoveel artikelen te schrijven. Wij kunnen je deze dienst ook aanbieden of extra tips geven, je kunt altijd even contact op nemen voor een gratis adviesgesprek.


Wij houden van cookies